Pages

Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2011

Παγωμάρα για Ολυμπία και Ιόνια Οδό...

Η «βαρυχειμωνιά» στα μεγάλα οδικά έργα θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι την άνοιξη του 2012. Σε πέντε μήνες από σήμερα αναμένεται να είναι έτοιμο το Ταμείο Εγγυήσεων, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί προκειμένου να πειστούν -ή να διευκολυνθούν- οι τράπεζες να ξεκινήσουν και πάλι τη χρηματοδότηση των τεσσάρων παγωμένων έργων παραχώρησης. Εν τω μεταξύ το υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να κλείσει τα τεχνικά θέματα και τις επιμέρους διαφορές με τους παραχωρησιούχους, ωστόσο η πρόοδος είναι αργή.
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες έχει εξελιχθεί η υπόθεση των παγωμένων μεγάλων οδικών έργων (Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος, Ιόνια Οδός, Ε65 και Μαλιακός - Κλειδί).
Τα τελευταία νέα έρχονται αυτή τη φορά από το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Επειτα από εκτενείς συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει επέλθει η κατ' αρχήν συμφωνία για τη δημιουργία του Ταμείου Εγγυήσεων, ενός χρηματοδοτικού μηχανισμού που θα χρησιμοποιηθεί για να αρθεί το αδιέξοδο με τις τράπεζες.
Το ταμείο θα «προικοδοτηθεί» με 1,5 δισ. ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ, ποσό που θα δοθεί στην ΕΤΕπ και η οποία με τη σειρά της θα δώσει το τριπλάσιο (περίπου 6 δισ. ευρώ) για την κατασκευή δημοσίων έργων και τη στήριξη των μεγάλων επενδυτικών επιλογών της χώρας.
Σε πρώτη φάση το ταμείο θα χρηματοδοτήσει κυρίως τα μεγάλα έργα των συμβάσεων παραχώρησης, τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και τις υποδομές οπτικών ινών στον χρήστη.
Συμβάσεις παραχώρησης
Οσον αφορά τις συμβάσεις παραχώρησης, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, τα χρήματα της ΕΤΕπ θα χρησιμοποιηθούν με δύο τρόπους. Πρώτον, για να εξαγοραστούν τα δάνεια όσων τραπεζών επιθυμούν την έξοδό τους από τα έργα και την Ελλάδα γενικότερα. Η υποκατάσταση των τραπεζών αυτών από την ΕΤΕπ αυτομάτως θα αλλάξει το βαρύ κλίμα στις σχέσεις τραπεζών - παραχωρησιούχων - Δημοσίου, επιτρέποντας τη σταθερή επανακαταβολή των δανείων, άρα και την ομαλή εξέλιξη των έργων. Υπενθυμίζεται ότι η χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ δεν μπορεί να ξεπεράσει το 50% του έργου. Κατά δεύτερον, να χρησιμοποιηθούν ως εγγύηση για να πεισθούν οι τράπεζες να ξεκινήσουν και πάλι τη δανειοδότηση των έργων.
Εν τω μεταξύ, είναι εξαιρετικά κρίσιμο μέχρι τον Μάιο να έχουν λυθεί όλα τα υπόλοιπα ζητήματα, προκειμένου τα πάντα να είναι έτοιμα για την επανεκκίνηση των έργων. Αυτή είναι η κατεύθυνση στην οποία εστιάζει τώρα το υπουργείο Υποδομών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου