Ο νεοπαγής όρος εξωστρέφεια βρίσκεται συνέχεια στο επίκεντρο της ατζέντας για την ανακοπή της καλπάζουσας υφεσιακής πορείας της χώρας και θεωρείται ως μονόδρομος για την αντιστροφή της κατάστασης. Ο όρος εξωστρέφεια είναι το alter ego του επίσης νεοπαγούς όρου της Ανταγωνιστικότητας. Πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία.
Aλληλεξαρτώμενα και αλληλοκαθοριζόμενα θεματικά πεδία τα οποία είναι σύνθετα και πολυπαραμετρικά.
Η εξωστρέφεια αποτελεί έναν από τους πρωταγωνιστικούς στόχους της Στρατηγικής Ευρώπη 2020 και αντικείμενο στοχευμένης χρηματοδότησης των δράσεων του Κοινού Στρατηγικού Σχεδίου και των Συμφωνιών Εταιρικής Σχέσης (δηλαδή, του «νέου» ΕΣΠΑ) της Ε΄ Δημοσιονομικής Περιόδου στο πλαίσιο του Πολυετούς Προϋπολογισμού και των Δημοσιονομικών Προοπτικών της ΕΕ για την περίοδο 2014-2020 (απ΄ όπου θα προκύψουν και η πόροι για την Πολιτική Συνοχής και την Περιφερειακή Πολιτική). Σήμερα, στο πλαίσιο του τρέχοντος και μέχρι στιγμής αποτυχημένου ΕΣΠΑ (με ή χωρίς τον κ. Χόρστ Ραϊχενμπαχ και το πολυπληθές επιτελείο που διαθέτει), χρηματοδοτούνται προγράμματα ενίσχυσης της εξωστρέφειας από το τομεακό ΕΠ «Εξωστρέφεια – Ανταγωνιστικότητα ΙΙ» που διαχειρίζεται η Γ.Γ. Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης. Η εξωστρέφεια συνιστά πυλώνα της Βιώσιμης Περιφερειακής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου όπως έχει διατυπωθεί επανειλημμένα από τον Περιφερειάρχη κ.Πέτρο Τατούλη και έχει ενσωματωθεί στο Ολοκληρωμένο Στρατηγικό Επιχειρησιακό και στο Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας. Παράλληλα, η στρατηγική της υποστήριξης της περιφερειακής εξωστρέφειας υπηρετούν οι πολυάριθμες νεωτερικές για τα αυτοδιοικητικά δεδομένα πρωτοβουλίες τις οποίες έχει ασκήσει μέχρι σήμερα ο Περιφερειάρχης για τη βελτίωση του brand name και του place marketing της χωρικής ενότητας. Σε αυτές θα πρέπει να συνυπολογιστεί το εγχείρημα της συγκρότησης ενός Ολοκληρωμένου Δικτύου Συνδυασμένων Μεταφορών στην Περιφέρεια (αεροδρόμια Τρίπολης και Καλαμάτας, Οδικό Δίκτυο, Λιμάνια, επανεκκίνηση Σιδηροδρομικού Δικτύου, κ.λπ.) με στόχο τη Βελτίωση της Προσβασιμότητας και σκοπό την Αναβάθμιση της Εξωστρέφειας της χωρικής ενότητας με ταυτόχρονη άρση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων και ασυμμετριών.
Η εξωστρέφεια είναι ένας όρος που δεν περιλαμβάνεται στα κλασικά μακροοικονομικά μοντέλα. Συνιστά όρο προερχόμενο από την Πολιτική Οικονομία της Ανάπτυξης. Η εξωστρέφεια αναφέρεται κατά περίπτωση σε επίπεδο μεμονωμένης επιχείρησης, τομέα, κλάδου και υποκλάδου της οικονομίας καθώς και σε επίπεδο χωρικής οικονομίας : υπερεθνική, ευρωπαϊκή, εθνική και υποεθνική (περιφέρεια, περιφερειακή ενότητα, δήμος, κ.λπ.). Η εξωστρέφεια είναι αποτέλεσμα της νέας παγκόσμιας αρχιτεκτονικής και της turbo οικονομίας στο πλαίσιο της έκρηξης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών με τη διεθνοποίηση και την οικουμενοποίηση των εθνικών οικονομιών σχετικά με το κεφάλαιο, την εργασία, την τεχνολογία, τα πνευματικά δικαιώματα, την ασφάλεια και γενικότερα τις διεθνείς συναλλαγές υπό το καθεστώς των πολυμερών ρυθμίσεων υπερεθνικής εμβέλειας που προδιαγράφουν οι διεθνείς οργανισμοί (Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, Παγκόσμια Τράπεζα, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, κ.λπ.).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου