Όταν τον Αύγουστο του 2008 ξεκινούσε η ισχύς της σύμβασης παραχώρησης για τον οδικό άξονα της Ολυμπίας Οδού (Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) λίγοι ήταν εκείνοι που υποστήριζαν οτι το έργο τελικα δεν θα πραγματοποιηθεί σε όλο του του φυσικό αντικείμενο. Όσοι τότε “έβλεπαν” το ακατόρθωτο του εγχειρήματος, προφανώς, δεν διέθεταν μαντικές ικανότητες. Απλά, γνώριζαν οτι είναι αδύνατον ένα οδικό έργο τέτοιου εύρους,τέτοιων τεχνικών δυσκολιών και τέτοιων τεχνικών ιδιαιτεροτήτων να υλοποιηθεί μέχρι το 2014 οπότε και προέβλεπε η σύμβαση παραχώρησης την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου.
Έκτοτε μεσολάβησαν πολλά επεισόδια στο ¨σίριαλ” της Ολυμπίας Οδού. Προσφυγές κατοίκων στο συμβούλιο της επικρατείας, δικαστικές αποφάσεις με τις οποίες “πάγωνε” το έργο σε μεγάλα του τμήματα, διακοπή του κατασκευαστικού έργου απο την κοινοπραξία, πολύμηνες διαπραγματεύσεις ελληνικού δημοσίου – κατασκευστή και Ε.Ε. για την επανεκίνηση, πληρωμή δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ως αποζημίωση των ιδιωτών – κατασκευαστών για τμήματα του οδικού άξονα που δεν θα κατασκευαστούν και πολλά άλλα.
Πέντε χρόνια μετά, τον Νοέμβριο του 2013, δια στόματος του αρμόδιου υπουργού υποδομών Μιχάλη χρυσοχοίδη, όλοι όσοι απο τότε διατηρούσαν επιφυλάξεις για την εν συνόλω κατασκευή του έργου επιβεβαιώνονται με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.
Επίσημα λοιπόν απο σήμερα όταν ομιλούμε για Ολυμπία Οδό, ομιλούμε για τον οδικό άξονα Κορίνθου – Πάτρας και όχι για τον οδικό άξονα Κορίνθου – Πατρών – Πύργου – Τσακώνας. Αυτό μας είπε σήμερα ο κύριος Χρυσοχοίδης μετά τη συνάντησή του με φορείς της Δυτικής Ελλάδας. Ότι δηλαδή ένας οδικός άξονας θα κατασκευαστεί με τα χρηματοδοτικά εργαλεία της σύμβασης παραχώρησης. Αυτός που θα συνδέει την Κόρινθο με την Πάτρα.
Το υπόλοιπο, κουτσουρεμένο και αυτό, έργο θα κατασκευαστεί (υποτίθεται) με πόρους απο το ερχόμενο ΕΣΠΑ αλλά και με πόρους που θα προέρχονται απο τον δημόσιο κορβανά. Μάλιστα ο κύριος υπουργός για να πείσει όλους εμάς μας είπε οτι τα δύο αυτά κομμάτια θα ολοκληρωθούν το 2015, όταν δηλαδή θα παραδωθεί και η Ολυμπίας Οδός.
Εύλογα λοιπόν μετά απο τις σημερινές ανακοινώσεις του υπουργείου υποδομών γεννιούνται ερωτήματα που αφορούν τόσο το τεχνικό κομμάτι του έργου όσο και το πολιτικό κομμάτι της υπόθεσης.
Σε σχέση με το τεχνικό κομμάτι της υποθέσεως τα ερωτήματα σχετίζονται με το χρόνο κατασκευής του, καθώς όποιος γνωρίζει τις διαδικασίες που απαιτούνται για να κατασκευαστεί ένας δρόμος μερικών εκατοντάδων μέτρων, καταλαβαίνει οτι τα δύο χρόνια κατασκευής του Πάτρα – Πύργος και του Καλό Νερό – Τσακώνα, που παρουσιάστηκαν απο τον κύριο υπουργό, μόνο ως ανέκδοτο μπορούν να χαρακτηριστούν. Εκτός και αν, και εδώ προκύπτει το δεύτερο ερώτημα τεχνικής φύσεως, μας παρουσιάσουν μελέτες και τελικά ένα έργο που θα αφορά ουσιαστικά βελτιώσεις των υφισταμένων οδικών αξόνων, οπότε ναι τα δύο χρόνια ίσως και να αρκούν. Το τρίτο ερώτημα που προκύπτει, μετά τις ανακοινώσης του Μ. Χρυσοχοίδη, σχετίζεται με το ζήτημα της χρηματοδότησης. Σύμφωνα με το …μοντέλο που παρουσίασε ο κύριος υπουργός τα λεφτά θα βρεθούν απο την επόμενη προγραμματική περίοδο (σημερινό ΕΣΠΑ) του 2014 – 2020 και απο εθνικούς πόρους. Η επόμενη προγραμματική περίοδος όμως, όπως όλοι γνωρίζουν, θα αφορά άλλου είδους παρεμβάσεις και όχι έργα υποδομών. Άρα εξ αρχής η …βεβαιότητα για χρηματοδότηση του έργου απο ευρωπαικούς πόρους είναι προβληματική. Βεβαίως δεν χρειάζεται κανείς να μιλήσει για το κομμάτι των εθνικών πόρων γιατί τέτοια αναφορά αγγίζει τα όρια του γελοίου μιας και -όπως όλοι γνωρίζουν- η τρόικα και τα μνημόνια έχουν ακυρώσει κάθε έννοια των εθνικών πόρων στη χώρα μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου