Pages

Δευτέρα 14 Απριλίου 2014

Έργα υποδομής- Οδικοί άξονες (η Μεσσηνία της επόμενης εικοσαετίας)

Του Πα­να­γι­ώ­τη Στέ­φα­νου*
Α­πο­φά­σι­σα να  γρά­ψω αυ­τό το  κεί­με­νο το βρά­δυ της  Δευ­τέ­ρας 07/04/2014 ό­ταν γύ­ρω στα  με­σά­νυ­χτα πλή­ρω­σα τα  τε­λευ­ταί­α δι­ό­δια στην  Ε­λευ­σί­να , για  άλ­λη μια  φο­ρά ξε­κι­νών­τας για  να  φτά­σω στην νέ­α μου  θέ­ση στην Α­θή­να.  Πλή­ρω­σα 13,30 ευ­ρώ Κα­λα­μά­τα –Α­θή­να. Κα­τα­νά­λω­σα 23 λί­τρα α­μό­λυ­βδη με  1,67 το  λί­τρο (την δεύ­τε­ρη α­κρι­βό­τε­ρη στην Ευ­ρώ­πη ),έ­να κα­φέ – νε­ρό 3  ευ­ρώ. Α­φή­νω τους  ει­δι­κό­τε­ρους να υ­πο­λο­γί­σουν φθο­ρά αυ­το­κι­νή­του σέρ­βις κλπ.  Τα  τε­λευ­ταί­α 15  χρό­νια που  α­σχο­λού­μαι στην Δι­οί­κη­ση του  Ερ­γα­τι­κού Κέν­τρου , ά­κου­γα σε  δι­ά­φο­ρες συ­σκέ­ψεις θα  γί­νει ο  δρό­μος και  θα  πη­γαί­νου­με για  κα­φέ στην  Α­θή­να. Κα­νείς δεν  μπο­ρού­σε τό­τε να προ­βλέ­ψει ό­τι ο  κα­φές θα  στοι­χί­ζει 150  ευ­ρώ . Άρ­χι­σα αγ­χω­μέ­νος να υ­πο­λο­γί­ζω ξα­νά ό­τι για  να πά­ω το Πά­σχα στην  Κέρ­κυ­ρα στο  χω­ριό της  γυ­ναί­κας μου (κά­πο­τε πρέ­πει να  δεί  και  αυ­τοί τους  συγ­γε­νείς της)   χρει­ά­ζο­μαι πά­νω α­πό 100  λί­τρα βεν­ζί­νη 1000  χι­λι­ό­με­τρα με  ε­πι­στρο­φή, 100  ευ­ρώ κα­ρά­βι,35  ευ­ρώ γέ­φυ­ρα και  δι­ό­δια πά­νω α­πό 350  ευ­ρώ χω­ρίς σέρ­βις φθο­ρές κλπ . Ά­ρα σκέ­φτε­ται έ­τσι κα­νέ­νας πο­λι­τι­κός , τους  α­πα­σχο­λεί η  σχέ­ση ε­ξό­δων κα­θη­με­ρι­νό­τη­τας με  το  μι­σθό και το  ει­σό­δη­μα. Το  νοι­κο­κύ­ρε­μα της  οι­κο­νο­μί­ας συμ­βα­δί­ζει με  την κερ­δο­σκο­πί­α,  την α­δι­α­φά­νεια , τις  α­να­θέ­σεις έρ­γων τις  μί­ζες. Δεν  τα  λέ­ω ε­γώ αυ­τοί ξε­κα­τι­νι­ά­ζον­ται κά­θε μέ­ρα στις  ει­δή­σεις ποι­ος έ­φα­γε τα  ποι­ο πολ­λά .  Γρά­φω αυ­τές τις  γραμ­μές και  μου  έρ­χε­ται στο μυα­λό μου  δι­ά­φο­ρες δη­λώ­σεις < ο  δρό­μος δεν έ­γι­νε μό­νος του, κά­ποι­οι το  έ­κα­ναν υ­πό­θε­ση ζω­ής, μέ­σω αυ­τού α­πο­δει­κνύ­ουν την  α­γά­πη τους  για  την Μεσ­ση­νί­α>  και  πολ­λά άλ­λα.
Ό­σο και  να  ψά­χνω ό­μως δεν  μπο­ρώ να  θυ­μη­θώ ού­τε μια  δή­λω­ση, για  το  κό­στος των έρ­γων , για  την σπα­τά­λη κρα­τι­κών πό­ρων .Να  κα­τα­σκευά­ζει το  δύ­σκο­λο έρ­γο το  Κρά­τος και  οι  ι­δι­ώ­τες να  ει­σπράτ­τουν δυ­σβά­στα­κτα δι­ό­δια , για  τα  χρο­νο­δι­α­γράμ­μα­τα, για  την ποι­ό­τη­τα έρ­γων και  με­λε­τών, για  την  αν­τα­πο­δο­τι­κό­τη­τα των  δι­ο­δί­ων, για  την  τρε­λή κερ­δο­σκο­πί­α των  με­γα­λο­ερ­γο­λά­βων. Κου­βέν­τα για  έ­λεγ­χο δι­ο­δί­ων, για  κα­τα­σκευ­ή α­πό Κρά­τος με  ε­νέ­χυ­ρο τα  δι­ό­δια μέ­χρι να  α­πο­πλη­ρω­θεί το  έρ­γο. Στη  συ­νέ­χεια μεί­ω­ση των δι­ο­δί­ων και  χρη­μα­το­δό­τη­ση νέ­ων έρ­γων στην ί­δια λο­γι­κή. Ε­νώ ό­λα αυ­τά τρι­γυρ­νού­σαν στο  μυα­λό μου  σκέ­φτο­μαι ό­τι;Πα­ρα­κο­λου­θώ με  με­γά­λη προ­σο­χή τα  τε­λευ­ταί­α χρό­νια, το  δη­μό­σιο πο­λι­τι­κό δι­ά­λο­γο τις  προ­τά­σεις κομ­μά­των,  βου­λευ­τών, της  δη­μο­τι­κής και  πε­ρι­φε­ρεια­κής αυ­το­δι­οί­κη­σης.       Το κεν­τρι­κό μή­νυ­μα που βγαί­νει κά­θε φο­ρά και  με  την συν­δρο­μή το­πι­κών και  πα­νελ­λα­δι­κών μέ­σων ε­νη­μέ­ρω­σης ό­σο α­φο­ρά υ­πο­δο­μές δρό­μους και  λοι­πά εί­ναι ό­τι ό­λα πά­νε κα­λά. Την  ί­δια ώ­ρα κα­νέ­να χρο­νο­δι­ά­γραμ­μα δεν έ­χει τη­ρη­θεί μέ­χρι σή­με­ρα, η  ποι­ό­τη­τα των έρ­γων εί­ναι τρα­γι­κή , το  κό­στος εί­ναι 5-10  φο­ρές με­γα­λύ­τε­ρο α­πό τα  αν­τί­στοι­χα της  Ευ­ρώ­πης , τα  ΣΔΙΤ  και  τα  δι­ό­δια εί­ναι δυ­σβά­στα­κτα και  κα­νείς δεν α­σχο­λεί­ται με  αυ­τά ,α­κό­μα και  τα  σχε­τι­κά με  αυ­τά κι­νή­μα­τα έ­χουν κά­πως α­το­νή­σει.
Ας  προ­σπα­θή­σου­με να  προ­σεγ­γί­σου­με λί­γο τα  πα­ρα­πά­νω,  μέ­σα α­πό της  α­παν­τή­σεις του  Υ­πουρ­γού Α­νά­πτυ­ξης στη  Βου­λή το  τε­λευ­ταί­ο χρο­νι­κό δι­ά­στη­μα. α)Ο δρό­μος Πά­τρα – Πύρ­γος θα  κα­τα­σκευα­στεί ως   δη­μό­σιο έρ­γο με  ε­ξα­σφα­λι­σμέ­νες πι­στώ­σεις, εί­ναι ώ­ρι­μο α­πό πε­ρι­βαλ­λον­το­λο­γι­κές με­λέ­τες , θα  δο­θούν 300 ε­κατ ευ­ρώ για  την κα­τα­σκευ­ή του. Το  κομ­μά­τι της  Τσα­κώ­νας θα  ξε­κι­νή­σει το  κα­λο­καί­ρι. Το Λεύ­κτρο – Σπάρ­τη, κιν­δυ­νεύ­ει να  μην ο­λο­κλη­ρω­θεί λό­γω χρη­μα­το­δο­τή­σε­ων πα­ρό­τι έ­χει ε­κτε­λε­στεί το  91% του έρ­γου αν­τί­στοι­χα θέ­μα­τα έ­χει ο  Πε­ρι­με­τρι­κός Κα­λα­μά­τας β)  Θα  μει­ω­θούν τα  δι­ό­δια κα­τά 50%, για  συ­χνούς χρή­στες. Υ­πάρ­χει α­νάγ­κη πα­ρα­χώ­ρη­σης των ο­δι­κών α­ξό­νων η  ο­ποί­α θα  ε­πι­φέ­ρει αύ­ξη­ση ΑΕΠ 1,5% .Τα  έ­σο­δα α­πό 37,7 δις έ­χουν γί­νει 14,5 ο  δα­νει­σμός α­πό 3 δις 1,7 δις. Η α­πό­δο­ση των κε­φα­λαί­ων α­πό 12%  στο  ε­ξω­τε­ρι­κό ,8%  στην Ελ­λά­δα. Η  μεί­ω­ση του  ερ­γα­τι­κού κό­στους εί­ναι πά­νω α­πό 20%,πα­ρό­λα αυ­τά το  κό­στος της  Ο­λυμ­πί­ας ο­δού εί­ναι πά­νω α­πό 7  εκ  το  χι­λι­ό­με­τρο. Την  ί­δια ώ­ρα ο  Υ­πουρ­γός α­πέρ­ρι­ψε το εν­δε­χό­με­νο να  προ­σφύ­γει το  δη­μό­σιο στην Δι­και­ο­σύ­νη για  να  δι­α­σφα­λί­σει τα  συμ­φέ­ρον­τα του  Έλ­λη­να πο­λί­τη. γ) Ο  Γεν Γραμ­μα­τέ­ας της  Έ­νω­σης Ελ­λη­νι­κών Τρα­πε­ζών Χρ  Γκόρ­τζος στην α­κρό­α­ση της  Δια­ρκούς Ε­πι­τρο­πής της  Βου­λής δή­λω­σε ό­τι οι  Ελ­λη­νι­κές Τρά­πε­ζες θα  στη­ρί­ξουν την χρη­μα­το­δό­τη­ση των ο­δι­κών α­ξό­νων, α­να­λαμ­βά­νον­τας πλή­ρως το   τμή­μα που  ά­φη­σαν οι  ξέ­νες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου