Το Στρατηγικό Σχέδιο Έξυπνης Εξειδίκευσης για την Περιφέρεια Πελοποννήσου, στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου 2014 – 2020, απασχόλησε τη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου.
Όπως τονίστηκε, η έγκριση της Περιφερειακής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης είναι ένα από τα προαπαιτούμενα που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έγκριση του ΠΕΠ Πελοποννήσου 2014-2020. Η στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης της Περιφέρειας θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΕΠ Πελοποννήσου 2014-2020 και τα Τομεακά Προγράμματα του υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας (και του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης).
Οικονομικό προφίλ
Εισηγούμενη το θέμα, η θεματική αντιπεριφερειάρχης, Ντίνα Νικολάκου, τόνισε ότι η Περιφερειακή Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης είναι η προσπάθεια κινητοποίησης του ενδογενούς δυναμικού και ιδιαίτερα των επιχειρήσεων, σε στενή συνεργασία με τους επιστημονικούς / ερευνητικούς φορείς, την Περιφέρεια και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Σκιαγραφώντας το οικονομικό προφίλ της Περιφέρειας είπε: «Βρίσκεται σε μια μεταβατική φάση εξόδου από την κυριαρχία του πρωτογενούς τομέα, με μια ετερόφωτη βιομηχανία, με κάποιες πολύ δυνατές επιχειρήσεις, που όμως δε δημιουργούν διασυνδέσεις -αυτό που λέμε διακλαδικές σχέσεις με τους άλλους τομείς της οικονομίας και άλλους κλάδους-, και έναν τριτογενή τομέα που βασίσθηκε στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο και στον τουρισμό, χωρίς να έχει αξιοποιήσει στο βαθμό που θα έπρεπε τα μοναδικά συγκριτικά του πλεονεκτήματα. Επιπλέον, έχουμε μια ισχνή παρουσία εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και σχεδόν παντελή απουσία από δυναμικά ερευνητικά κέντρα.
Πού θέλουμε να πάμε, λοιπόν; Μείωση της σημασίας του πρωτογενούς; Nαι, είναι δεδομένο ότι με τη δομή και την οργάνωση του πρωτογενούς τομέα που έχουμε δεν μπορούμε να πάμε μακριά. Υπάρχει συγκριτικό πλεονέκτημα στον πρωτογενή, ασφαλέστατα γιατί η γεωργία μας είναι στραμμένη στην παραγωγή, δηλαδή παράγουμε τρόφιμα που έχουν υψηλή ζήτηση λόγω των ποιοτικών χαρακτηριστικών τους και δυνατότητες πωλήσεων στην παγκόσμια αγορά. Λέξεις κλειδιά: μεταποίηση, συσκευασία, επώνυμο προϊόν, οικονομία κλίμακας, συμβολαιακή γεωργία, διερεύνηση νέων αγορών, μείωση κόστους παραγωγής, μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος, διασύνδεση με βιομηχανία και τουρισμό.
Στη βιομηχανία υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης; Nαι, αλλά με ποιους όρους; Όχι σίγουρα με το χαμηλό εργατικό κόστος και τη μη τήρηση των περιβαλλοντικών δεσμεύσεων.
Τουρισμός; Ναι, μπορούμε να έχουμε τουρισμό δώδεκα μήνες το χρόνο, αξιοποιώντας νέες μορφές τουρισμού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου