Pages

Τετάρτη 24 Ιουνίου 2015

Η ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ ΕΧΕΙ ΚΑΣΤΡΟ ΠΟΥ ΚΑΤΑΡΡΕΙ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΕ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΤΖΑΜΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΩ ΠΟΛΗ!

ΜΠΟΡΕΙ η Κυπαρισσία να έχει αρχαιολογικούς χώρους που χρήζουν προστασίας όπως το Κάστρο των Γιγάντων αλλά ο Δήμος τώρα σκοπεύει να δώσει βάρος στο...μουσουλμανικό τέμενος με τη προοπτική να γίνει Μουσείο. Αυτό προκύπτει από την συνεργασία υπουργείου Πολιτισμού και Δήμου Τριφυλίας, μετά από σύσκεψη που διεξήχθη στο υπουργείο Πολιτισμού για την αναστήλωση και ανάδειξη του Μουσουλμανικού Τεμένους Κυπαρισσίας. Στην συνάντηση ήταν παρών ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, ο αντιδήμαρχος Κυπαρισσίας Παναγιώτης Τσίγγανος και ο διευθυντής και υπηρεσιακοί παράγοντες της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων
 Το τέμενος σύμφωνα με μελέτη που είχε παρουσιαστεί το 2014,  χωρίς τον τρούλο του, κατείχε τη θέση υπερυψωμένου αίθριου της κατοικίας του Παναγιώτη Αντωνόπουλου, που ήταν γνωστός ως “Κάμπρας” στη μικρή κοινωνία της Άνω Πόλης. Από το εσωτερικό του αιθρίου καθίσταντο ορατά τα σωζόμενα αρχιτεκτονικά στοιχεία και τα ίχνη επί των τοιχοποιιών που ήταν αρκετά για να καθοδηγήσουν τη γραφική αποκατάσταση του τεμένους. Η θέση του τεμένους είναι χαρακτηριστικής σημασίας για την πολεοδομική ανάπτυξη του οικισμού της Αρκαδιάς.  Ενταγμένο στο πλάτωμα όπου ανοίγεται η είσοδος στο μεσαιωνικό φρούριο, τη γνωστή ως “πλατεία Ελένης Χαμέρη” με τον πλάτανο και την περίοπτη κρήνη, επί της κεντρικής οδού που οδηγούσε στην πίσω ρούγα και τους Μύλους, αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα τοπόσημα του οικισμού.
Η κατασκευή του τεμένους χρονολογείται στους πρώτους μετά την κατάκτηση της πόλης από τους Τούρκους, καθώς διακρίνεται σαφώς στη γνωστή γραφική απεικόνιση της πόλης της Αρκαδιάς από τον Coronelli που δημοσιεύτηκε το 1685 στη Βενετία. Πρόκειται για μία τυπική διάταξη τεμένους εξωτερικών διαστάσεων 11,00Χ11,00 μ. με πάχος λιθοδομής 1,20 μ. και άφθονη χρήση κεραμιδιών στους αρμούς της τοιχοποιίας του. Στη διαμόρφωση των τόξων των ημιχωνίων στήριξης του σφαιρικού τρούλου, του “μιχράμπ” και των τοξωτών φεγγιτών, χρησιμοποιούνται λαξευτοί λίθοι. ΛΕΦΤΑ ΓΙΑ ΤΖΑΜΙΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΓΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΚΑΣΤΡΑ ΚΥΡΙΟΙ;
Βέβαια οι μελέτες για το Κάστρο δεν υλοποιήθηκαν ποτέ οπότε αμφιβάλλουμε αν καρποφορήσει η δημοπράτηση ενός τέτοιου έργου στα πλαίσια πάντα ανέγερσης μουσουλμανικού τέμενους στην Αθήνα. Γιατί το ερώτημα που προκύπτει είναι ΑΠΛΟ: Χρήματα για μουσουλμανικό τέμενος και τζαμιά επί Τουρκοκρατίας υπάρχουν και ΔΕΝ υπάρχουν για κάστρα σήμα κατατεθέν των Ενετών και της Βυζαντινής περιόδου;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΟΖΙΚΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου