Της Χαράς Καλημέρη
Την ίδια στιγμή που ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία συνεχίζεται με «πυροτεχνήματα», όπως η πρόταση για 4 χρόνια Γυμνάσιο και 2 Λύκειο που προκάλεσε ειρωνικά σχόλια ακόμη και από στελέχη της κυβέρνησης εξαιτίας της ανεδαφικότητάς της, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προχωρεί σε σαρωτικές αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με βάση τον… ρεαλισμό.
Καθώς το ελληνικό αίτημα για 20.000 διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας έχει «μπλοκαριστεί» διότι συναρτάται άμεσα από την πορεία της διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης με τους δανειστές και δεδομένου ότι οι πιστώσεις από το ΕΣΠΑ για προσλήψεις αναπληρωτών αξιοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό φέτος, το υπουργείο αποφάσισε να «εξοικονομήσει» προσωπικό, «κόβοντας» εκπαιδευτικές υπηρεσίες και καλύπτοντας κενά με διδασκαλία μαθημάτων από εκπαιδευτικούς συναφών (;) γνωστικών αντικειμένων. Ποια θα είναι η εικόνα στα σχολεία την επόμενη χρονιά;
Νηπιαγωγεία: 14 αντί 7 ο ελάχιστος αριθμός μαθητών τους
Διπλασιάζεται ο αριθμός των μαθητών στα νηπιαγωγεία, τα οποία για να λειτουργήσουν θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 14 νήπια από 7 σήμερα. Ο τύπος νηπιαγωγείων που προωθείται είναι τα πολυθέσια τα οποία θα είναι πολυπληθή (25-27 μαθητές). Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των νηπιαγωγών, με τη ρύθμιση αυτή θα «σβήσουν» από τον εκπαιδευτικό χάρτη εκατοντάδες νηπιαγωγεία σε όλη τη χώρα και θα καταργηθούν πολλές θέσεις νηπιαγωγών. Ενδεικτικά, όπως οι ίδιοι αναφέρουν, από τα 1.466 διθέσια νηπιαγωγεία της χώρας τα 744 μετατρέπονται σε μονοθέσια και κλείνει άμεσα το ένα τμήμα τους. Ο αριθμός δυναμικότητας των νηπιαγωγείων αυτών είναι από 15 έως 27 παιδιά.
Δημοτικά Σχολεία: Ολοήμερα υπό αυστηρές προϋποθέσεις
Καταργείται το ολοήμερο σχολείο Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ). Πλέον, το πρόγραμμα σε όλα τα δημοτικά σχολεία θα αρχίζει στις 8 π.μ., καταργείται δηλαδή η πρωινή ζώνη 7π.μ.-8π.μ., ενώ θα ολοκληρώνεται στη 1:15μ.μ και όχι στις 2μ.μ. Για τη σύσταση ολοήμερου προγράμματος έως τις 4μ.μ., τίθενται δύο βασικές προϋποθέσεις: α) απαιτείται ελάχιστος αριθμός 14 μαθητών, β) και οι δύο γονείς θα πρέπει να εργάζονται και να προσκομίσουν σχετικό παραστατικό. Με τις προωθούμενες αλλαγές, το πρόγραμμα κάθε τάξης μειώνεται κατά 5 διδακτικές ώρες την εβδομάδα: από όλες τις τάξεις «κόβεται» μία ώρα από Γυμναστική, Ευέλικτη Ζώνη και Αγγλικά.
Καταργείται το ολοήμερο σχολείο Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ). Πλέον, το πρόγραμμα σε όλα τα δημοτικά σχολεία θα αρχίζει στις 8 π.μ., καταργείται δηλαδή η πρωινή ζώνη 7π.μ.-8π.μ., ενώ θα ολοκληρώνεται στη 1:15μ.μ και όχι στις 2μ.μ. Για τη σύσταση ολοήμερου προγράμματος έως τις 4μ.μ., τίθενται δύο βασικές προϋποθέσεις: α) απαιτείται ελάχιστος αριθμός 14 μαθητών, β) και οι δύο γονείς θα πρέπει να εργάζονται και να προσκομίσουν σχετικό παραστατικό. Με τις προωθούμενες αλλαγές, το πρόγραμμα κάθε τάξης μειώνεται κατά 5 διδακτικές ώρες την εβδομάδα: από όλες τις τάξεις «κόβεται» μία ώρα από Γυμναστική, Ευέλικτη Ζώνη και Αγγλικά.
Επίσης, κατά μία ώρα μειώνονται σε Α΄-Β΄ η διδασκαλία Ελληνικών και Μουσικής, σε Γ΄-Δ΄ η Μελέτη Περιβάλλοντος, σε Ε΄-ΣΤ΄ τα Θρησκευτικά και η Θεατρική Αγωγή, σε Γ΄-Δ΄-Ε΄-ΣΤ΄ η Πληροφορική.
Τέλος στο μειωμένο ωράριο των εκπαιδευτικών
Από 1ης Οκτωβρίου και ως το τέλος του διδακτικού έτους οι πλεονάζουσες διδακτικές ώρες ανατίθενται αποκλειστικά για κάλυψη των διδακτικών κενών. Επίσης, προκειμένου να συμπληρώσουν το υποχρεωτικό τους ωράριο, οι εκπαιδευτικοί θα απασχολούνται σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας ή πρόσθετης διδακτικής στήριξης ή σε γραμματειακή υποστήριξη στο σχολείο όπου υπηρετούν ή σε όμορο αυτού, καθώς και σε υπηρεσίες διοίκησης της εκπαίδευσης στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην οποία υπηρετούν.
Από 1ης Οκτωβρίου και ως το τέλος του διδακτικού έτους οι πλεονάζουσες διδακτικές ώρες ανατίθενται αποκλειστικά για κάλυψη των διδακτικών κενών. Επίσης, προκειμένου να συμπληρώσουν το υποχρεωτικό τους ωράριο, οι εκπαιδευτικοί θα απασχολούνται σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας ή πρόσθετης διδακτικής στήριξης ή σε γραμματειακή υποστήριξη στο σχολείο όπου υπηρετούν ή σε όμορο αυτού, καθώς και σε υπηρεσίες διοίκησης της εκπαίδευσης στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην οποία υπηρετούν.
Παράλληλα, καταργείται η μείωση ωραρίου στους καθηγητές Φυσικής και Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, που ήταν υπεύθυνοι εργαστηρίων και εργάζονταν τρεις ώρες λιγότερο εβδομαδιαίως.
Από τα Επαγγελματικά Λύκεια στα… δημοτικά
Σε δημοτικά, γυμνάσια ή γενικά λύκεια (ΓΕΛ) θα μπορούν να εργάζονται εκπαιδευτικοί των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ). Όπως ορίζει ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, «εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο, για τη συμπλήρωσή του μπορούν να διατίθενται και σε άλλες μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Για τα μαθήματα που θα μπορεί να διδάξει κάθε ειδικότητα θα υπάρξει γνωμοδότηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και κατόπιν υπουργική απόφαση. Ήδη, πάντως, πρόθεση του υπουργείου είναι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ να καλύψουν αντικείμενα καλλιτεχνικών εφαρμογών ή ειδικοτήτων στα δημοτικά σχολεία, ενώ για τα γυμνάσια και τα ΓΕΛ θα μπορούν να διδάσκουν (ως δεύτερη ανάθεση) μαθήματα σχετικά με την ειδικότητά τους (π.χ. Βιολογία από καθηγητές ειδικότητας Υγείας).
Σε δημοτικά, γυμνάσια ή γενικά λύκεια (ΓΕΛ) θα μπορούν να εργάζονται εκπαιδευτικοί των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ). Όπως ορίζει ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, «εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο, για τη συμπλήρωσή του μπορούν να διατίθενται και σε άλλες μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Για τα μαθήματα που θα μπορεί να διδάξει κάθε ειδικότητα θα υπάρξει γνωμοδότηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και κατόπιν υπουργική απόφαση. Ήδη, πάντως, πρόθεση του υπουργείου είναι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ να καλύψουν αντικείμενα καλλιτεχνικών εφαρμογών ή ειδικοτήτων στα δημοτικά σχολεία, ενώ για τα γυμνάσια και τα ΓΕΛ θα μπορούν να διδάσκουν (ως δεύτερη ανάθεση) μαθήματα σχετικά με την ειδικότητά τους (π.χ. Βιολογία από καθηγητές ειδικότητας Υγείας).
Αναμόρφωση της τεχνικο-επαγγελματικής επαίδευσης
Διαφορετική δομή αποκτούν τα ΕΠΑΛ από τη νέα σχολική χρονιά, ενώ οι απόφοιτοί τους θα μπορούν να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στη Σχολή Πυροσβεστικής και σε τμήματα των πανεπιστημίων που είναι αντίστοιχα με τους τομείς τους, σε ειδικό ποσοστό επιπλέον θέσεων 1% επί του αριθμού των θέσεων κατά τμήμα. Παράλληλα, το ποσοστό των θέσεων στα ΤΕΙ που θα διεκδικούν ετησίως μέσω πανελλαδικών εξετάσεων θα ορίζεται αναλογικά με το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑΛ (σήμερα είναι σταθερό 20%). Επίσης, οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης καταργούνται ή μετατρέπονται σε δημόσια ΙΕΚ.
Διαφορετική δομή αποκτούν τα ΕΠΑΛ από τη νέα σχολική χρονιά, ενώ οι απόφοιτοί τους θα μπορούν να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στη Σχολή Πυροσβεστικής και σε τμήματα των πανεπιστημίων που είναι αντίστοιχα με τους τομείς τους, σε ειδικό ποσοστό επιπλέον θέσεων 1% επί του αριθμού των θέσεων κατά τμήμα. Παράλληλα, το ποσοστό των θέσεων στα ΤΕΙ που θα διεκδικούν ετησίως μέσω πανελλαδικών εξετάσεων θα ορίζεται αναλογικά με το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑΛ (σήμερα είναι σταθερό 20%). Επίσης, οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης καταργούνται ή μετατρέπονται σε δημόσια ΙΕΚ.
Ειδικότερα, η Α΄ τάξη ΕΠΑΛ θα έχει ενιαίο πρόγραμμα και θα διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας, προσανατολισμού και επιλογής. Η Β΄ τάξη θα χωρίζεται σε εννέα τομείς, με μαθήματα γενικής παιδείας και τεχνολογικά-επαγγελματικά του τομέα. Η Γ΄ τάξη θα χωρίζεται σε ειδικότητες, με μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικότητας. Κατόπιν θα ακολουθεί το προαιρετικό μεταλυκειακό έτος μαθητείας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου