Ιδιαίτερα συνηθισμένες είναι πλέον οι τηλεφωνικές απάτες, με το πρόσχημα της νοσηλείας ενός συγγενικού προσώπου ή ακόμη και της πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος. Υπάρχουν όμως και καταγεγραμμένες περιπτώσεις που οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν το πρόσχημα της προφύλαξης των τραπεζικών καταθέσεων.
Σε όλες τις περιπτώσεις οι δράστες είναι προετοιμασμένοι, και προσαρμόζουν το «σενάριο», ανάλογα με τις απαντήσεις που δίνουν τα θύματα, με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές να καταφέρνουν να τους πείσουν να τους δώσουν ποσά που ξεπερνούν τα 100-150 ευρώ, αλλά σε μερικές περιπτώσεις αγγίζουν και τα 1.000 ευρώ. Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις και προσπαθούν να κάνουν έναν συμβιβασμό για υποτιθέμενο τρακάρισμα χωρίς να εμπλέξουν τις ασφαλιστικές εταιρείες, ή για να βοηθήσουν συγγενικό πρόσωπο που δήθεν νοσηλεύεται σε κάποιο νοσοκομείο μετά από ατύχημα.
Με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης πολιτών, σε διάφορες περιοχές της χώρας, από επιτήδειους που προσεγγίζουν κυρίως άτομα τρίτης ηλικίας και με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα τους αποσπούν χρηματικά ποσά, η Ελληνική Αστυνομία συνιστά στους πολίτες να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία μας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
Επίσης θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας. Δείτε ποιές είναι οι πιο κοινές απάτες, και με ποιον τρόπο προσπαθούν οι επιτήδειοι να αποσπάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά.
Απάτη με το πρόσχημα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος
Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις σε αυτούς (κυρίως πρωινές και απογευματινές ώρες), προσποιούμενοι άλλοτε τους νοσοκομειακούς γιατρούς και άλλοτε τους δικηγόρους ή αστυνομικούς, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι, στενό συγγενικό τους πρόσωπο (συνήθως τέκνο τους) έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου παιδιού.
Προκειμένου να αποφευχθεί η φυλάκιση του συγγενικού τους προσώπου και να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτούν την καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών, το ύψος των οποίων ποικίλλει, προσαρμοζόμενα σε κάθε υπόθεση ανάλογα με τη δεκτικότητα και την ευπιστία των θυμάτων. Για να γίνουν πιο πειστικοί, έτεροι συνεργάτες παρεμβάλλονται στην τηλεφωνική επικοινωνία, αναλόγως του φύλου του συγγενικού τους προσώπου, προσποιούμενοι αυτό, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα.
Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματα έχουν πεισθεί, είτε εμφανίζονται στην οικία τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, πλησίον της οικίας. Επισημαίνεται ότι στα τροχαία ατυχήματα ακολουθούνται πάντα από τις αστυνομικές Αρχές οι νόμιμες και προβλεπόμενες ενέργειες, υπό την καθοδήγηση των κατά τόπους Εισαγγελικών Αρχών και σε καμία περίπτωση δεν υφίστανται παρέκκλιση από αυτές, με την καταβολή χρηματικών ποσών.
Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου
Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις στα υποψήφια θύματα και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.
Επιπλέον, ζητούν από τα υποψήφια θύματα να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο, όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς. Τα θύματα χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που «δήθεν» νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση.
Μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.
Απάτες με τη μέθοδο της δήθεν εκταμίευσης βοηθήματος από το ΙΚΑ ή της διευθέτησης διαφόρων οικονομικών και ασφαλιστικών εκκρεμοτήτων
Οι δράστες επιλέγουν τα υποψήφια θύματά τους (ιερωμένους, κληρικούς, μοναχούς) και συνήθως μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας μαζί τους, τους ενημερώνουν ότι εκκρεμεί η εκταμίευση βοηθήματος από το ΙΚΑ προς το χώρο θρησκευτικής λατρείας που εκπροσωπούν (εκκλησία, Ιερά Μονή κλπ). Σε άλλες περιπτώσεις οι δράστες επικοινωνούν με συνταξιούχους ιερωμένους και τους ενημερώνουν ότι έχουν δρομολογηθεί όλες οι απαιτούμενες ενέργειες προς εκταμίευση του εφάπαξ, που εκκρεμεί στο όνομά τους. Προκειμένου να επιτευχθεί η εκταμίευση των προαναφερόμενων χρηματικών ποσών, τους καλούν να καταβάλλουν σε λογαριασμό που τους υποδεικνύεται κάποιο χρηματικό ποσό, ούτως ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες εκταμίευσής τους. Τα θύματα πείθονται και καταβάλλουν το υποδειχθέν ποσό, αναμένοντας την καταβολή του επιδόματος. Στο σημείο αυτό οι δράστες εξαφανίζονται και κόβουν κάθε επικοινωνία με τα θύματά τους.
Απάτες με το πρόσχημα προφύλαξης τραπεζικών καταθέσεων
Οι δράστες επικοινωνούν κυρίως τηλεφωνικά με τα θύματα και προσποιούμενοι είτε τους Διευθυντές Πιστωτικών Ιδρυμάτων, είτε ότι έχουν «διασυνδέσεις», πείθουν αυτούς ότι μπορούν να προφυλάξουν τις καταθέσεις στην τράπεζα, από επικείμενο «κούρεμα». Προς τούτο, τους ζητούν να καταθέσουν τα χρήματά τους σε συγκεκριμένο λογαριασμό, προκειμένου εν συνεχεία να προβούν σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προς προστασία αυτών. Έκτοτε εξαφανίζονται.
Απάτες με το πρόσχημα βλάβης σε μηχανήματα προπληρωμένων καρτών
Οι δράστες έρχονται σε τηλεφωνική επικοινωνία με ιδιοκτήτες-υπαλλήλους, μικρών καταστημάτων (π.χ. μίνι-μάρκετ, περίπτερα κλπ) και τους ενημερώνουν ότι, είναι τεχνικοί υπάλληλοι της εταιρείας που τους παρέχει το μηχάνημα έκδοσης προπληρωμένων καρτών και ότι το μηχάνημά τους εμφανίζει κάποιο τεχνικό πρόβλημα. Εν συνεχεία επικαλούνται ότι, για να επιλυθεί το εν λόγω πρόβλημα, πρέπει να εκτυπώσουν ορισμένο αριθμό προπληρωμένων καρτών (συνήθως 3-4 κάρτες αξίας 100,00 €) και να τους δώσουν τον αριθμό PIN. Τα υποψήφια θύματα πείθονται και δίνουν τους αριθμούς ΡΙΝ, ενώ η κλήση τερματίζεται με τους δράστες να τους ενημερώνουν ότι, εντός ολίγης ώρας το πρόβλημα θα αποκατασταθεί. Έκτοτε, παύουν κάθε επικοινωνία με τα θύματα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου