Pages

Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

Τουρισμός: Ο πικρός απολογισμός του 2020 για την Μεσσηνία...


 Πριν από ένα χρόνο ο τουρισμός ετοιμαζόταν να υποδεχθεί ένα έτος που έμοιαζε ότι θα ξεκινούσε με τους καλύτερους οιωνούς, έχοντας καταγράψει μία εντυπωσιακή τροχιά ανόδου το 2019.

Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 2019 είχαν ανέλθει στα 18.179 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 13% σε σύγκριση με το 2018, ενώ η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση ενισχύθηκε κατά 2,8%. Ωστόσο, οι υψηλές προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί για το 2020 προσέκρουσαν με σφοδρότητα στην πανδημία που πάγωσε την τουριστική αγορά παγκοσμίως.

Οι δραματικές απώλειες για τον ελληνικό τουρισμό αποτυπώνονται στα στοιχεία που εξέδωσε πρόσφατα η Τράπεζα της Ελλάδας, σύμφωνα με τα οποία την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2020 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις συρρικνώθηκαν κατά 13.534 εκατ. ευρώ (-77%) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση κατέγραψε κατακόρυφη πτώση κατά 76,1%.

Ανάλογη είναι και η εικόνα που προκύπτει από τα προσωρινά στοιχεία της Έρευνας Κίνησης Καταλυμάτων Ξενοδοχειακού Τύπου και Κάμπινγκ, που διενεργείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2020, στο σύνολο των καταλυμάτων καταγράφηκε μείωση στις αφίξεις κατά 69,0% και στις διανυκτερεύσεις κατά 72,9% συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Οι προσδοκίες και οι προκλήσεις

Το 2020 φεύγει αφήνοντας πικρή γεύση στην ελληνική τουριστική βιομηχανία και τα βλέμματα στρέφονται πλέον στο 2021, μία χρονιά προκλήσεων που θα κρίνει το πόσο γρήγορα θα αμβλυνθούν οι συνέπειες της πανδημίας. Όπως ανέφερε ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης κατά την συζήτηση επί του προϋπολογισμού στη Βουλή, χάρις στα εμβόλια και τα γρήγορα τεστ για τον κορωνοϊό η χώρα θα μπορεί να υποδεχθεί περισσότερο κόσμο με μεγαλύτερη ασφάλεια, ωστόσο ο ανταγωνισμός αναμένεται να είναι αμείλικτος, τόσο ως προς τη διαμόρφωση των τιμών όσο και ως προς τις προσφερόμενες υπηρεσίες.

Για τον λόγο αυτό, όπως σημείωσε ο κ. Θεοχάρης, ο ΕΟΤ έχει ξεκινήσει τη δημιουργία της νέας διαφημιστικής εκστρατείας για την Ελλάδα, ενώ υιοθετούνται νέα ψηφιακά εργαλεία, αλλά και νέα πολιτική με τη στόχευση σε αγορές ταξιδιωτών υψηλής δαπάνης, όπως π.χ. Νορβηγία, Αυστρία, Ελβετία. Στις πιο απομακρυσμένες αγορές, για το 2021 ο στόχος είναι το άνοιγμα σε ΗΠΑ, Καναδά, Κίνα, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Σαουδική Αραβία, σύμφωνα με τον ίδιο.

«Εστιάζουμε σε δύο θέματα: Πρώτον, την καλύτερη προετοιμασία για την επόμενη χρονιά, χτίζοντας πάνω σε ό,τι έχουμε πετύχει μέσα στην τρέχουσα κρίση, δηλαδή στην ενίσχυση του ‘brand Ελλάδα’ και στην αξιοποίηση της διεθνούς αναγνώρισης την οποίαν έχει αποσπάσει η προσπάθειά μας. Δεύτερο ζήτημα είναι οι ευρύτερες στρατηγικές κατευθύνσεις. Ο στόχος μας είναι η δυναμική παρουσία του ελληνικού τουρισμού στο διαφαινόμενο άνοιγμα των αγορών, όχι μόνο το 2021 αλλά και στις επόμενες χρονιές» ανέφερε ο υπουργός Τουρισμού σε πρόσφατη συνέντευξή του στην κρατική τηλεόραση.

Προτάσεις για ασφαλή επανεκκίνηση του τουρισμού

Μεγάλο στοίχημα παραμένει επίσης το να μπορέσει να λειτουργήσει η χώρα ως ασφαλής τουριστικός προορισμός. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Θεοχάρης παρουσίασε στην 7η Συνάντηση της Παγκόσμιας Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων του ΠΟΤ που πραγματοποιήθηκε στις 9 Δεκεμβρίου πέντε προτάσεις πολιτικής που θα επιτρέψουν την ασφαλή έναρξη του τουρισμού το νέο έτος.

Οι προτάσεις αυτές εστιάζουν στην επίλυση των υλικοτεχνικών προκλήσεων σχετικά με τη διανομή εμβολίων σε όλο τον κόσμο, στη σημασία των γρήγορων τεστ αντιγόνου (rapid antigen tests) και στα ψηφιακά έγγραφα υγείας, που θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη μετακίνηση τουριστών και την ασφάλεια των πολιτών στις χώρες υποδοχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου