Pages

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022

ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΙΚΟ ΑΞΟΝΑ Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα


 
“Προϋπόθεση για την υλοποίηση του έργου είναι η αδειοδότηση περιβαλλοντικά της τεχνικής λύσης για το τμήμα Κάτω Σαμικό – Καϊάφας – Ζαχάρω – ποταμός Νέδα μήκους 20,5 χλμ., όπου οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου έχουν ακυρωθεί από το Σ.τ.Ε.”, τονίζει ο γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Γιάννης Καρνέσης για τον αυτοκινητόδρομο Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, απαντώντας σε ερώτηση που είχαν καταθέσει οι βουλευτές της Ελληνικής Λύσης Απόστολος Αβδελάς και Κωνσταντίνος Χήτας για τον αυτοκινητόδρομο, με αφορμή το κοινό ψήφισμα των Εμπορικών Συλλόγων Μεσσηνίας και Ηλείας.

Ο κ. Καρνέσης εξηγεί ότι “προς τούτο απαιτείται η εκπόνηση μελέτης οδοποιίας συνοδευόμενης από υποστηρικτικές μελέτες (νέα τοπογραφική αποτύπωση, οριστική γεωλογική μελέτη, γεωτεχνικές μελέτες και έρευνες, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κλπ.) κι ενημερώνει: “Για την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών έχει δοθεί εντολή στον παραχωρησιούχο Ολυμπία Οδό για την εκπόνηση μελετών στο τμήμα Α/Κ Εισόδου Πύργου – Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα με την υπουργική απόφαση Β/Ε2/Φ2.4/272914/31-8-2022 (ΑΔΑ: 9ΠΩΟ465ΧΘΞ-22Λ). Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης θα δούμε τι μπορεί να εξεταστεί ως ενδεχόμενη τροποποίηση”.

Ενημερώνοντας για το ιστορικό του έργου αναφέρει χαρακτηριστικά:

“Η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο του οδικού άξονα Πύργος (ποταμός Αλφειός) – Καλό Νερό – Τσακώνα μήκους 76,5 χλμ περιλαμβάνονταν στο έργο παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, η σύμβαση του οποίου κυρώθηκε με τον Ν. 3621/2007.

Οι περιβαλλοντικοί όροι για την υλοποίηση του αυτοκινητοδρόμου Πύργος – Τσακώνα εγκρίθηκαν με την υπ’ αριθμ. 100163/30-06-2006 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), ύστερα από δημόσια διαβούλευση που προηγήθηκε.

Για την αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο του οδικού άξονα Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα μήκους 76,5 χλμ. με βάση τη μελέτη δημοπράτησης και τους ως εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους που εκδόθηκαν το έτος 2006 προβλέπονταν γενικά, για το τμήμα Αλφειός – Τσακώνα, η μετατροπή της υφιστάμενης εθνικής Οδού πλάτους 10 περίπου μέτρων σε αυτοκινητόδρομο πλάτους 17 μέτρων με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο από σκυρόδεμα μεταξύ των δύο κατευθύνσεων (δηλαδή η διατομή που χρησιμοποιείται σήμερα στον αυτοκινητόδρομο Λεύκτρο – Σπάρτη), με μόνες εξαιρέσεις την παράκαμψη της Ζαχάρως (μήκους 3 χλμ. περίπου όπου προβλέπονταν χάραξη δυτικά της πόλης), καθώς και την παράκαμψη του Καλού Νερού. Επίσης, λόγω μειωμένων γεωμετρικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης εθνικής οδού προβλέπονταν μικρού μήκους παραλλαγές της χάραξης της υφιστάμενης εθνικής οδού στα τμήματα Καλό Νερό – Κοπανάκι (στο οποίο η διέλευση γίνονταν με κατασκευή τεχνικού με εκσκαφή και επανεπίχωση μήκους 200 μ.) καθώς και στην περιοχή Μάλθης – Κόκλα του τμήματος Καλό Νερό – Τσακώνα”.

ΓΙΑΤΙ ΑΚΥΡΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΟΡΟΙ

Για την ακύρωση των περιβαλλοντικών όρων σημειώνει:

“Κατόπιν προσφυγών που υποβλήθηκαν από ιδιώτες τόσο ενώπιον του Σ.τ.Ε. όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι ακυρώθηκαν με την αριθμ. 2473/2010 απόφαση του Σ.τ.Ε. για το τμήμα Κάτω Σαμικό – Ζαχάρω – ποταμός Νέδα μήκους 20,5 χλμ.

Είχε προηγηθεί στις 24/11/2009 η αποστολή προς την ελληνική κυβέρνηση αιτιολογημένης γνώμης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απειλώντας ουσιαστικά με παραπομπή της Χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Στην υπόψη αιτιολογημένη γνώμη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαλούνταν ότι με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Αλφειός – Τσακώνα διαπιστώνεται παράβαση της Οδηγίας 93/40/ΕΟΚ για τη «διατήρηση των φυσικών οικοτόπων και της άγριας πανίδας και χλωρίδας» και ειδικότερα στον «Τόπο Κοινοτικής Σημασίας θίνες και παραλιακό δάσος Ζαχάρως, Λίμνης Καϊάφα, Στροφυλιά, Κακόβατος» με κωδικό GR 2330005. Στην υπόψη αιτιολογημένη γνώμη γίνεται αναφορά επικουρικά ότι δεν εξετάστηκε από την υποβληθείσα Μ.Π.Ε., με βάση την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι, η ανατολική χάραξη με διέλευση μέσω του ορεινού όγκου Λαπίθα και στην συνέχεια ανατολικά της Ζαχάρως”.

Ο κ. Καρνέσης εκτιμά ότι η λύση της ορεινής ανατολικής χάραξης με δίδυμη σήραγγα 3,7 χιλιομέτρων δεν μπορεί να υποστηριχθεί κατασκευαστικά, λόγω υπερβολικού κόστους κατασκευής και χαμηλών κυκλοφοριακών φόρτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου