Το πρόβλημα της μετακίνησης δεκάδων (αν όχι εκατοντάδων) έργων από το ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ 2014-2020 είναι ένα εκρηκτικό πρόβλημα καθώς επί της ουσίας παγώνει και μεταφέρει δεκάδες άλλα έργα που είναι προγραμματισμένα να υλοποιηθούν από το ΣΕΣ. Γιατί; Πολλά έργα είχαν εκρρεμότητες καθώς έπρεπε να ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες με αποτέλεσμα να αναζητείται η λύση του ΣΕΣ 2014-2020 για να μην μείνουν ανολοκλήρωτα και κυρίως για να μην ζητηθούν τα κονδύλια πίσω από την ΕΕ.
Αυτόματα σημαίνει μείωση των χρημάτων για νέα έργα. Το ποσό από όλα τα προγράμματα για την κατασκευή Υποδομών και έργων Περιβάλλοντος μέχρι το 2020 ανέρχεται σε 5,2 δις ευρώ και ήδη είναι overbooked (στο 140%). Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται και έργα-γέφυρες που χρηματοδοτούνται και από ΕΣΠΑ και από ΣΕΣ. Ουσιαστικάθα πρέπει να αφαιρέσουμε το ποσό που απαιτείται για τα έργα που δεν πρόκειται να τελειώσουν όπως υπολογιζόταν στο ΕΣΠΑ 2007-2014 και ότι απομείνει θα πρέπει να μοιραστεί στα νέα έργα του ΣΕΣ. Το ποσό αυτό θα το γνωρίζουμε μετά το καλοκαίρι όταν θα φανεί το μέγεθος του προβλήματος.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΣΤΑΘΑΚΗ
Η πρόταση (ή ιδέα) του Υπουργού ΟΙΚΥΝΑΤ είναι πολύ ενδιαφέρουσα σύμφωνα με το ypodomes.com που αναφέρεται σε τεχνικά ζητήματα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι αυτή η κατάσταση με έργα που συνεχώς μεταφέρονται την έχουμε συναντήσει σε όλα τα προηγούμενα πακέτα ευρωπαϊκού χρήματος. Σε μία τέτοια περίπτωση θα μπορέσει το ΣΕΣ να υλοποιηθεί ομαλά χωρίς το «πρέσινγκ» αυτών των έργων και θα δώσει ανάσα τόσο στην προετοιμασία τους, όσο –και σημαντικότερο- στον χρόνο υλοποίησης. Ερώτημα είναι από που θα μπορούσε να αντληθεί ένα τέτοιο δάνειο.. Πάντως σε όλες τις περιπτώσεις τα έργα ΕΣΠΑ που δεν θα καταφέρουν να ολοκληρωθούν μέχρι τις 31.12 (ή έστω και με μία σιωπηρή εξαίρεση και παράταση από την ΕΕ) αναδεικνύονται σε βασικό παράγοντα της εξέλιξης παραγωγής νέων έργων στη χώρα μας που πρακτικά έχουν παγώσει εδώ και μήνες.
ΠΑΚΕΤΟ ΓΙΟΥΝΚΕΡ
Από τον Ιούνιο πάντως, σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών αναμένεται να δοθεί η νέα λίστα των έργων με προτεινόμενη χρηματοδότηση από το Πακέτο Γιουνκέρ που όμως έχει μία «παγίδα».
Τα έργα με χρηματοδότηση από το EFSI (έτσι ονομάζεται το Πακέτο Γιουνκέρ) πρέπει να έχουν ανταποδοτικότητα, να δημιουργούν έσοδα. Με αυτό το σκεπτικό, πολλά από τα παραδοσιακά έργα της χώρας (βλέπε οδικά) απορρίπτονται, εκτός αν μπουν διόδια, γεγονός αποτρεπτικό για την προώθηση τους. Γεγονός είναι πως στο Υπουργείο Υποδομών Σταθάκης, Σπίρτζης, Δέδες και Πέρκα έχουν πολύ δουλειά το επόμενο διάστημα με τα προβλήματα να αυγατίζουν και τα χειρότερα για τα έργα να έρχονται μετά από το καλοκαίρι. Επιμέλεια ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΟΖΙΚΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου