Που είναι το άγαλμα εκείνο? Όπως έχει αποδειχθεί χρόνια τώρα,η Κυπαρισσία δεν είναι απλώς από τις γραφικότερες και ομορφότερες πόλεις της Ελλάδος.Αποτελεί επίσης τόπο από τον οποίο έχουν καταγωγή σπουδαίοι άνθρωποι που διέπρεψαν στον τομέα των γραμμάτων και στις τέχνες.Οι άνθρωποι αυτοί αγωνίστηκαν για το κοινωνικό γίγνεσθαι της επαρχιακής αυτής πόλεως. Κάποιοι έδρασαν στην Κυπαρισσία και στην υπόλοιποι Ελλάδα,άλλοι κατόρθωσαν να κάνουν διεθνή καριέρα.
Για παράδειγμα,ο Κώστας Κασαρός που ύμνησε τόσο την Κυπαρισσία αλλά και ο Μιχάλης Κατσαρός,η Κούλα Μαραγκοπούλου και ο Αρίστος Σταθόπουλος που ξεπέρασαν τα σύνορα. Ο λόγος που γράφω το άρθρο είναι γιατί θέλω να θυμίσω στις αρχές της Κυπαρισσίας και σε κάποιους άλλους πως είχαν υποσχεθεί να τοποθετήσουν το άγαλμα προς τιμήν του μεγάλου ζωγράφου Βελισσάριου Κορένσιου στην Κυπαρισσία.Ο ζωγράφος αυτός λοιπόν είχε καταγωγή από την Κυπαρισσία και δεν είναι εικασία αλλά απόδειξη κατόπιν έρευνας του καθηγητή του ΑΠΘ Ιωάννη Χασιώτη.
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ ΑΛΛΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΟΝ ΤΙΜΗΣΑΝ
Ο Βελισσάριος Κορένσιος(Κορέντσης)είχε γεννηθεί στην Κυπαρισσία το 1558.Κατόπιν και αφού μεγάλωσε έδρασε στην ιταλική χερσόνησο στη Βενετία, τη Ρώμη, και κατεξοχήν στην ισπανοκρατούμενη Νάπολη.Υπήρξε ο παραγωγικότερος ζωγράφος της Νάπολης και της ευρύτερης περιοχής, όπως μας επιτρέπει να διαπιστώσουμε το σωζόμενο έργο του, το οποίο αποτελείται από μεγάλο αριθμό νωπογραφικών συνόλων, σχεδίων και ελαιογραφιών. Επιπλέον, οι πληροφορίες που αντλούμε από αρχειακές μαρτυρίες και από τις σχετικές πηγές μας φανερώνουν έναν εξίσου μεγάλο αριθμό χαμένων ή αφανών έργων και παράλληλα αποκαλύπτουν ότι ο Βελισσάριος, πέρα από τη ζωγραφική εκτέλεση, συχνά αναλάμβανε την επίβλεψη του συνόλου της διακόσμησης σε εκκλησίες και ανάκτορα.Σπούδασε στη Βενετία υπό τον Τιντορέττο, στη συνέχεια το 1590 εγκαταστάθηκε στη Νάπολη, όπου έγινε διάσημος για την αδίστακτη συμπεριφορά του ως άνθρωπος αλλά και την ταχεία άνοδο του ως καλλιτέχνης.
Εκεί ο Κορένσιος μαζί με το Ριμπέρα και τον Καρατσιόλο απέκτησαν πλήρη υπεροχή, αφ' ενός με την ικανότητά τους, αφ' ετέρου με την υποκρισία και τη βία. Λέγεται ότι δημιούργησαν μια τριανδρία, της οποίας στόχος ήταν ο πλήρης έλεγχος όλων των μεγάλων ζωγραφικών εργασιών στη Νάπολη και ο ισομερής καταμερισμός των κερδών. Επίσης, δε δίσταζαν να καταφύγουν στα πιο βίαια μέτρα, για να βγάλουν τους αντιπάλους τους από τη μέση, όταν δεν κατάφερναν να τους εκφοβίσουν...Φημολογείται ότι όταν ο Γκουίντο Ρένι ήρθε το 1621 στη Νάπολη για να ζωγραφίσει στο παρεκκλήσι του Αγίου Ιανουαρίου, η τριανδρία δωροδόκησε ένα δολοφόνο για να τον σκοτώσει(όπως μπορεί να είχε ήδη συμβεί με τον Ντομενιτσίνο). Ο μπράβος σκότωσε το βοηθό του Γκουίντο, και φόβισε αποτελεσματικά το Ρένι, ο οποίος αποχώρησε στη Ρώμη.
ΟΙ ΙΤΑΛΟΙ ΤΟ ΘΕΩΡΟΥΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΤΗΣ ΝΩΠΟΓΡΑΦΙΑΣ
Το 1609 οι μοναχοί των Βενεδικτίνων του ανέθεσαν τη διακόσμηση της εκκλησίας των Αγίων Σεβερίνος και Σώσιος, όπου ζωγράφισε επίσης μερικά παρεκκλήσια.Το 1615 φιλοτέχνησε τη νωπογραφία που κοσμούσε το θόλο της αψίδας του ναού της Αγίας Μαρίας στην Κωνσταντινούπολη και το 1629 τη νωπογραφία του θόλου του Μόντε Κασίνο (που χάθηκε στο βομβαρδισμό του 1944). Δούλεψε πολλά χρόνια στην εκκλησία της Αγίας Μαρίας Λα Νόβα (τη νωπογραφία στο ταβάνι). Δημιούργησε τέσσερις ακόμα στο ναό της Αγίας Μαρίας ντε πόπολο, καθώς επίσης υπάρχουν έργα του και στο ναό της Αγίας Πατρικίας. Ο Κορένσιος πέθανε, λέγεται, το 1646, στην ηλικία των 85, πέφτοντας από μια σκαλωσιά ενώ διόρθωνε μία από τις νωπογραφίες του στην εκκλησία των αγίων Σεβερίνο και Σώσιο, όπου και θάφτηκε.
Νομίζω πως σε έναν τέτοιο καλλιτέχνη αξίζει κάποια τιμή,ένα άγαλμα στον τόπο καταγωγής του,στην Κυπαρισσία. Αυτό θα αναδείκνυε την πόλη μας που έχει μεγάλη πολυαίωνη ιστορία και από την οποία έχουν βγει μεγάλες προσωπικότητες με τεράστιο έργο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου