Κολλημένα είναι όλα τα μεγάλα οδικά έργα που αφορούν τη Μεσσηνία με τους τοπικούς παράγοντες να παρακολουθούν αμέτοχοι τις εξελίξεις.Ειδικά ο αποκαλούμενος Μεσσηνιάρχης που απαιτεί υποταγή και ευθυγράμμιση όλων των υπολοίπων στις προσωπικές του στρατηγικές για μια ακόμα φορά περί άλλα τυρβάζει αδιαφορώντας για την προοπτική της περιοχής. Το Καλαμάτα - Μεθώνη για το οποίο έχει υπογραφεί σύμβαση από πέρυσι τον Απρίλιο όχι απλώς δεν έχει ξεκινήσει αλλά δεν υπάρχει ακόμα οριστική μελέτη από την ανάδοχο εταιρεία ενώ δεν έχουν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις. Η παράκαμψη της Γιάλοβας για την οποία υπάρχει ενεργή σύμβαση κατασκευής από τον Οκτώβριο δεν έχει επίσης ξεκινήσει μιας και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Στο περίμενε είναι τέλος και η μελέτη εναλλακτικής χάραξης του Πύργος - Τσακώνα η οποία υποτίθεται ότι θα είχε ολοκληρωθεί τέλος του 2023.
Η έλλειψη απαλλοτριώσεων και ολοκληρωμένων μελετών σε συνδυασμό με τα χρηματοδοτικά προβλήματα του δημοσίου αλλά και των κατασκευαστικών εταιρειών δημιουργούν έντονο προβληματισμό για την εξέλιξη των έργων που αφορούν την περιοχή.
ΚΑΛΑΜΑΤΑ - ΜΕΘΩΝΗ
Το Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη είναι το σημαντικότερο αυτή τη στιγμή έργο για την περιοχή και βρίσκεται σε εξαιρετικά κρίσιμο σημείο. Η εταιρεία δεν έχει ολοκληρώσει την οριστική μελέτη για το ποια θα είναι δηλαδή ακριβώς η χάραξη. Ειδικά στο τμήμα Καλαμάτα - Ριζόμυλος όπου ο δρόμος είναι τετράιχνος η οριστική μελέτη είναι κρίσιμο ζήτημα. Μεγάλο θέμα που επηρεάζει τόσο το κόστος των απαλλοτριώσεων όσο και την πληρότητα του έργου είναι το τμήμα του δρόμου από τον κόμβο του Μορέα πριν το Αεροδρόμιο μέχρι τον κόμβο Ζαφείρη στο Ασπρόχωμα. Το τι ακριβώς θα γίνει με το συγκεκριμένο τμήμα θα αποτυπωθεί στην οριστική μελέτη. Τα πάντα παραμένουν αδιευκρίνιστα με κάποιους να ισχυρίζονται ότι υπάρχει ενδεχόμενο να μην γίνει καθόλου. Η οριστική μελέτη είναι αυτή που θα δώσει απαντήσεις και ενδεχομένως αυτός να είναι και ο λόγος που καθυστερεί. Υπάρχουν επίσης τα θέματα των αντιδράσεων στην περιοχή της Ανάληψης και της Μεσσήνης όπου οι τελικές επιλογές θα κρίνουν πολλά.
Η καθυστέρηση κατάθεσης των οριστικών μελετών και το ζήτημα των απαλλοτριώσεων επηρεάζει την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Η εταιρεία προετοιμάζεται να ξεκινήσει κάποιες προκαταρκτικές εργασίες μέσα στο Μάιο σε εκτάσεις του δημοσίου που δεν υπάρχει ζήτημα απαλλοτριώσεων. Το καλό είναι ότι οι απαλλοτριώσεις θα τρέξουν με το νόμο για τα ολυμπιακά έργα και θα ολοκληρωθούν γρήγορα. Το ερώτημα είναι αν υπάρχουν και πότε θα κατατεθούν τα χρήματα που απαιτούνται από πλευράς δημοσίου και εδώ οι πληροφορίες μιλούν για τεράστιες δυσχέρειες οι οποίες αν δεν ξεπεραστούν θα φέρουν μεγάλες καθυστερήσεις.
Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα με το χρόνο να περνά χωρίς να σημειώνεται ουσιαστική εξέλιξη στη κατεύθυνση κατασκευής του έργου. Να θυμίσουμε ότι η σύμβαση με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ για την κατασκευή του δρόμου υπογράφηκε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις 21 Απριλίου 2023 και προβλέπει ολοκλήρωση του έργου μέσα σε 4 χρόνια. Έχει ήδη περάσει ένας χρόνος χωρίς να έχει ακόμα εγκατασταθεί εργοτάξιο με ότι αυτό συνεπάγεται για την πορεία ολοκλήρωσης του έργου.
ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΙΣ ΠΥΛΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑΛΟΒΑΣ
Η παράκαμψη της Πύλου δεν εντάχθηκε στο Καλαμάτα - Μεθώνη και αναζητείται τώρα λύση για να μην παραμείνει η συγκεκριμένη ανορθογραφία. Εξετάζονται διάφορες λύσεις αλλά δεν έχει προκύψει ακόμα κάτι που θα βγάζει το δρόμο εκτός της Πύλου και θα ολοκληρώνει τον άξονα Καλαμάτα - Μεθώνη.
Σε σχέση με την παράκαμψη της Γιάλοβας το έργο έχει ενεργή σύμβαση και την κατασκευή του δρόμου έχει αναλάβει η ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Το έργο υποτίθεται ότι πρέπει να ολοκληρωθεί τέλος του 2025 αλλά ακόμα δεν έχει ξεκινήσει. Εδώ υπάρχει αναμονή ολοκλήρωσης της διαδικασίας απαλλοτριώσεων με άγνωστο ακόμα αν θα εγκατασταθούν εργοτάξια τους επόμενους μήνες.
Να θυμίσουμε ότι πρόκειται για έργο 7,7 χιλιομέτρων το οποίο περιλαμβάνει τη βελτίωση της υφιστάμενης 9ης Ε.Ο. από τον Ρωμανό έως την περιοχή των Γιαννουλαίικων συνολικού μήκους 3,5 χλμ. και την κατασκευή νέου οδικού άξονα ανατολικά του οικισμού της Γιάλοβας, ο οποίος καταλήγει στην ανακατασκευασμένη σύνδεση με την Ε.Ο. Καλαμάτας-Πύλου.
ΠΥΡΓΟΣ - ΤΣΑΚΩΝΑ
Οι διαβεβαιώσεις για ολοκλήρωση και παρουσίαση εναλλακτικής μελέτης χάραξης του δρόμου από Πύργο έως Τσακώνα τέλος του 2023 δεν επιβεβαιώθηκαν. Παραμένει άγνωστο τι θα γίνει σε σχέση με το κρίσιμο τμήμα που θα ολοκληρώνει το δυτικό οδικό άξονα της χώρας. Να σημειωθεί ότι τις προηγούμενες ημέρες αναδείχθηκε ανάδοχος για το τμήμα Ιωάννινα - Κακαβιά. Το θετικό είναι ότι τρέχει με καλούς ρυθμούς η κατασκευή του Πάτρα - Πύργος και υπάρχει αισιοδοξία ότι θα υπάρξει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε πρόσφατα στο συγκεκριμένο έργο αφήνοντας ανοικτό παράθυρο για ένταξη του στο μέλλον χωρίς όμως να δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Τις μελέτες για τη νέα χάραξη του Πύργου - Τσακώνα πραγματοποιεί η «Ολυμπία Οδός» μέσω υπουργικής απόφασης του 2022 και αφορά την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών στο τμήμα Α/Κ Εισόδου Πύργου - Αλφειός - Καλό Νερό - Τσακώνα.
Μετά την ολοκλήρωση των μελετών και την έγκρισή τους από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, το Δημόσιο θα αποφασίσει για τον τρόπο εκτέλεσης των εργασιών στο τμήμα Πύργος (Α/Κ Εισόδου Πύργου)-Αλφειός- Καλό Νερό-Τσακώνα», αξιολογώντας τις συνθήκες, προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο.
Το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα, έχει μεγάλη ιστορία καθώς υπήρχε ως τμήμα μαζί με το Πάτρα-Πύργος στην αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2008. Στη συνέχεια υπήρξε εμπλοκή στο ΣτΕ λόγω προσφυγών για το τμήμα Κάτω Σαμικό - Ζαχάρω - Ποταμός Νέδα μήκους 20,5 χλμ. Με την οικονομική κρίση όλο το δυτικό τμήμα από Πάτρα έως Τσακώνα αφαιρέθηκε από το έργο.
Τελικά με νέα τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης το 2021 το δυτικό τμήμα επανεντάχθηκε στην Ολυμπία Οδό και ξεκίνησαν τα έργα για το Πάτρα-Πύργος μήκους 75 χιλιομέτρων. Το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα είναι και το τελευταίο που απομένει για να οδεύσει προς υλοποίηση ωστόσο θα πρέπει να ξεπεραστεί ο σκόπελος της χρηματοδότησης. ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου