Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας – Περιφερειακό Τμήμα Πελοποννήσου, στη συνεδρίαση της 29ης Οκτωβρίου, ενέκρινε ομόφωνα ψήφισμα υπέρ της διατήρησης και επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου, εκφράζοντας την πλήρη αντίθεσή του στη μετατροπή της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας σε ποδηλατόδρομο ή πεζόδρομο.
Σύμφωνα με το ψήφισμα, ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου «δεν είναι μια εγκαταλελειμμένη γραμμή, αλλά υποδομή εθνικής σημασίας που αξίζει διατήρηση και αξιοποίηση». Το ΤΕΕ επισημαίνει ότι η γραμμή, μήκους 244 χιλιομέτρων, έχει ανακαινιστεί τα προηγούμενα χρόνια μέσω ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων ύψους άνω των 80 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ διαθέτει σταθμούς χαρακτηρισμένους ως διατηρητέα κτίρια, γέφυρες και σήραγγες που αποτελούν μοναδικά δείγματα μηχανικής του 19ου αιώνα.
Το ΤΕΕ Πελοποννήσου υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη σιδηροδρομική υποδομή αποτελεί τμήμα της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής, η οποία εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T), ενώ έχει ήδη προταθεί να χαρακτηριστεί μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.
Παράλληλα, το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Πελοποννήσου προβλέπει ρητά τη διατήρηση και αξιοποίηση της γραμμής, ως μέρος της στρατηγικής βιώσιμης κινητικότητας της Περιφέρειας, γεγονός που – όπως αναφέρει το Επιμελητήριο – καθιστά τη μετατροπή της σε ποδηλατόδρομο αντίθετη με τον εθνικό και περιφερειακό αναπτυξιακό σχεδιασμό.
Τεχνικά και νομικά ζητήματα
Το ΤΕΕ τονίζει ότι η προτεινόμενη μετατροπή της γραμμής σε ποδηλατική διαδρομή εγείρει σοβαρά τεχνικά και νομικά προβλήματα, καθώς το δίκτυο περιλαμβάνει μεγάλες κλίσεις, στενές γέφυρες και σήραγγες, στοιχεία που καθιστούν τη χρήση του από ποδηλάτες επικίνδυνη.
Επιπλέον, οποιαδήποτε αλλοίωση της επιδομής θα ακυρώσει τη δυνατότητα μελλοντικής επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου.
Ευρωπαϊκή εμπειρία και πρόταση αξιοποίησης
Όπως αναφέρεται στο ψήφισμα, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προωθεί την αποδόμηση υφιστάμενων σιδηροδρομικών υποδομών, αλλά αντίθετα, σε χώρες όπως Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία, Ολλανδία και Γαλλία, επιλέγεται η παράλληλη ανάπτυξη ήπιων διαδρομών χωρίς αποξήλωση επιδομής.
Το ΤΕΕ προτείνει η Ελλάδα να ακολουθήσει αυτό το ευρωπαϊκό πρότυπο, διατηρώντας τη γραμμή ενεργή και παράλληλα αναπτύσσοντας τουριστικές, εμπορικές και επιβατικές μεταφορές, στο πλαίσιο της πράσινης ανάπτυξης και της ενίσχυσης της περιφερειακής οικονομίας.
Κάλεσμα για διάλογο
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Πελοποννήσου καλεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ακυρώσει τη διαδικασία εκπόνησης προμελέτης για τη μετατροπή του σιδηροδρομικού δικτύου σε ποδηλατόδρομο και να ξεκινήσει ουσιαστικό διάλογο με όλους τους αρμόδιους φορείς – Υπουργείο Μεταφορών, ΟΣΕ, Περιφέρεια και Δήμους – προκειμένου να διαμορφωθεί ολοκληρωμένο σχέδιο επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας.
Όπως τονίζει το ΤΕΕ, «ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου είναι υποδομή ιστορικής, πολιτιστικής, τεχνικής και εθνικής σημασίας που πρέπει να προστατευθεί, να διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί προς όφελος της κοινωνίας και της ανάπτυξης».

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου