ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ ΚΑΙ ΟΛΥΜΠΙΑΣ
Εν Κυπαρισσία τη 5 Φεβρουαρίου 2021 ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Αριθμ. Πρωτ. :64
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΕΛΕΩ ΘΕΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΤΗΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ ΚΑΙ ΟΛΥΜΠΙΑΣ Πρός τον Ιερόν κλήρον και τον ευσεβή λαόν της Ιεράς Μητροπόλεώς μας
Ευλαβέστατοι κληρικοί, Χριστιανοί μου αγαπητοί,
Ό κορωνοϊός θα φανερώσει την πίστη και την υποταγή μας στό Θεό. Οι πραγματικοί πιστοί, σε όλες τις δοκιμασίες που περνούν, αναδεικνύονται νικητές χάρη στη σταθερή πίστη, πού τούς συνδέει με τον Κύριο. Η πίστη αυτή, πού μπορεί και βουνά να μετακινήσει, χαρίζει στούς δικαίους την αδιάκοπη κοινωνία μέ τό Θεό.
Το Άγιον Πνεύμα ευδόκησε να γραφούν στις Άγιες Γραφές περιπτώσεις δικαίων, οι οποίοι βρέθηκαν μακριά από τον μοναδικό Ναό, τις θυσίες και τις άλλες ιερουργίες. Ο προφήτης που έγραψε τον 419 ψαλμό ζούσε μέσα σε μεγάλη θλίψη. Γινόταν μεγαλύτερη, εφόσον συλλογιζόταν ότι έχει στερηθεί τη συμμετοχή στη λατρεία, διότι κατ' ανάγκην κατοικούσε μακριά από τη σκηνή του Μαρτυρίου. Παρηγοριόταν βέβαια, με την προσδοκία, ότι πάλι θα πλησίαζε τη σκηνή του Μαρτυρίου και έψαλλε «ταύτα εμνήσθην και εξέχεα επ' εμέ τήν ψυχήν μου, ότι διελεύσομαι εν τόπω Σκηνής θαυμαστής έως του οίκου του Θεού έν φωνή αγαλλιάσεως και εξομολογήσεως ήχου εορτάζοντος» (Ψαλμ. 41, 5), δηλαδή «Έφερα στη θύμησή μου γλυκές αναμνήσεις απ' τα παλιά, και ανακουφίσθηκα απ' τις ελπίδες και τα συναισθήματα που γεννήθηκαν μέσα μου και ξεχύθηκαν από τα βάθη της ψυχής μου. Και από τις αναμνήσεις αυτές του παρελθόντος παρακινήθηκα να δω και πάλι νοερά ότι διαβαίνω ξανά μέσα από
τη θαυμαστή σκηνή του Κυρίου μέχρι τον άβατο και πανάγιο οίκο του Θεού, μαζί με τους άλλους προσκυνητές, μέσα σε χαρμόσυνες ψαλμωδίες και δοξολογίες και εορταστικό ενθουσιασμό». Η μέγιστη όμως παρηγοριά του ήταν ή σταθερή ελπίδα του στό Θεό «ανατί περίλυπος εί, η ψυχή μου, και ίνατί συνταράσσεις με; Έλπισον επί τόν Θεόν, ότι εξομολογήσομαι αυτώ σωτήριον του προσώπου μου και ο Θεός μου» (Ψαλμ. 41, 6), δηλαδή «Γιατί, ψυχή μου, είσαι τόσο βαθιά λυπημένη; Και γιατί με αναστατώνεις με τους στεναγμούς σου; "Έλπισε στό Θεό, διότι οπωσδήποτε θα έλθει και πάλι η μέρα που θα δοξολογήσω με ευγνωμοσύνη αυτόν πού είναι η σωτηρία του προσώπου μου και ο μοναδικός Θεός που λατρεύω και προσκυνώ».
Ο φιλάνθρωπος Θεός φανέρωσε ότι ευαρεστείται σ' αυτήν την πίστη και την ελπίδα, περισσότερο απ' ό,τιδήποτε άλλο. Και το φανέρωσε αυτό μέσω τεσσάρων αγίων και των σχετικών θαυμάτων. Οι άγιοι τρείς Παίδες και ο προφήτης Δανιήλ βρέθηκαν αιχμάλωτοι στη Βαβυλώνα μακριά από την αγία γη και τη λατρεία του Ναού που είχαν καταστρέψει οι Βαβυλώνιοι.
Με πόνο και ταπείνωση έλεγαν «ουκ έστιν ολοκαύτωσις, ουδέ θυσία, ουδε προσφορά, ουδέ θυμίαμα, ού τόπος του καρπώσαι ενώπιόν Σου και ευρείν έλεος. Άλλ' εν ψυχή συντετριμμένη και πνεύματι ταπεινώσεως προσδεχθείημεν» (Δαν. ύμνος των τριών Παίδων, 14- 15), δηλαδή «δέν προσφέρονται πλέον όλοκαυτώματα, ούτε θυσίαι, ούτε θυμίαμα, ούτε και υπάρχει ναός και θυσιαστήριον, διά να προσφέρωμεν ενώπιόν Σου τάς θυσίας μας και να εύρωμεν έλεος. Αλλά ας προσφερθώμεν ως θυσία ενώπιόν Σου και άς γίνωμεν δεκτοί από Σε με ψυχήν συντετριμμένην και πνεύμα ταπεινωμένον». Με πίστη και ταπείνωση ικέτευαν «και νύν εξακολουθούμεν εν όλη καρδία και φοβούμεθά Σε και ζητούμεν το πρόσωπόν Σου» (Δαν. ύμνος των τριών Παίδων, 17), δηλαδή «διότι και τώρα ακόμη ακολουθούμεν τας εντολάς Σου με όλης μας την καρδίαν. Σέ σεβόμεθα και αναζητούμεν μετά πόθου το πρόσωπόν Σου». Ό Θεός ευδόκησε «να σβέσουν δύναμιν πυρός» (Εβρ. 11, 34) οι άγιοι τρείς Παίδες και «να φράξει στόματα λεόντων» (Εβρ. 11, 33) ο προφήτης Δανιήλ.
Με την ίδια ταπείνωση αντιμετώπισαν και οι άγιοι Απόστολοι τις δυσκολίες. Ο Θεός έσωσε τον απόστολο Πέτρο από την μανία του Ηρώδη. Αλλά ο απόστολος έφυγε κατόπιν και επορεύθει εις έτερον τόπον (Πράξ. 12, 17). Δέν έμεινε στην Ιερουσαλήμ απαιτώντας από το Θεό να θαυματουργήσει πάλι. Ούτε οι πιστοί ερεύνησαν τα ανεξερεύνητα κρίματα του Θεού, πού έσωσε τον απόστολο Πέτρο αλλά επέτρεψε να μαρτυρήσει ο απόστολος Ιάκωβος (Πράξ. 12, 2).
Η Αγία Γραφή διδάσκει τι πρέπει να πράττομεν τώρα που ενέσκυψε η δοκιμασία του ιού. Πολλοί νοσούν και οι ειδήμονες συμβουλεύουν να αποφεύγουμε τις συναναστροφές και το συνωστισμό, ώστε να μη διασπείρεται ο ιός. Άν πράττομεν τα αντίθετα και απαιτούμε από το Θεό να θαυματουργήσει, ώστε να μας σώσει από το βέβαιο κίνδυνο, «έκπειράζομεν» το Θεό και είναι ασέβεια μεγάλη.
Η ακράδαντη πίστη, η ελπίδα, η προσευχή συνόδευαν πάντοτε τούς πραγματικούς χριστιανούς, όταν τους καταδίωκαν οι εθνικοί. Έφευγαν και κρύβονταν κατά την επιταγή του Χριστού. Δέν προκαλούσαν. Όταν όμως τούς συνελάμβαναν, ομολογούσαν θαρραλέα και μαρτυρούσαν.
Έτσι έπραξαν πολλοί και ο άγιος Πολύκαρπος. Κηρύχθηκε ο διωγμός και ο άγιος Πολύκαρπος έφυγε από τη Σμύρνη. Κρυβόταν σε τόπο έρημο και προσευχόταν διαρκώς. Τόν ανεγνώρισαν κάποιοι και τον κατεδίωξαν και μετά ταύτα τόν κατέδωσαν στις αρχές. Τόν συνέλαβαν λοιπόν, ομολόγησε θαρραλέα την πίστη του εις τόν Χριστόν και στο τέλος οι εθνικοί τόν έκαψαν.
Όμοια συνέβαιναν και στον άγιον Αθανάσιον τον Μέγα. Τόν κατεδίωκαν οι αρειανοί και άλλοτε προλάβαιναν εκείνοι και τον εξόριζαν. Ποτέ όμως οι μεγάλοι αυτοί Πατέρες δεν σκέφτηκαν να παραβλέπουν τούς φανερούς κινδύνους και να ζητούν από το Θεό να θαυματουργήσει, ώστε να αποφύγουν τη φονική μανία των ασεβών.
Σε ανάλογη θέση αδελφοί μου, βρισκόμαστε σήμερα. Ο ιός απειλεί. Εμείς με απόλυτη υποταγή στο θέλημα του Θεού, πρέπει να εφαρμόσουμε τις υποδείξεις των ειδικών. Μένουμε στα σπίτια μας και προσευχόμαστε και μελετούμε την Αγία Γραφή, όπως έπρατταν ο άγιος Πολύκαρπος και ο άγιος Αθανάσιος και οι υπόλοιποι. Οι άγιοι Απόστολοι, οι μάρτυρες και οι διδάσκαλοι της Εκκλησίας έμεναν κατά διαστήματα μακριά από τις ιερές συνάξεις. Δέν έπαυε η προσευχή τους. Δεν πρέπει να παύσει και η δική μας. Δέν προκαλούσαν τους εθνικούς, ούτε απαιτούσαν από το Θεό θαύμα. Και εμείς τηρούμε τις υποδείξεις των ειδικών και δεν απαιτούμε θαύματα.
Κρίνονται λοιπόν σκόπιμα και ωφέλιμα τα εξής μέτρα σχετικά με την εορτή της μνήμης του αγίου Χαραλάμπους του θαυματουργού, του εφόρου, προστάτου και πολιούχου μας. Το πρόγραμμα των λατρευτικών μας εκδηλώσεων, το οποίον θα ισχύει από την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου έως την Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2021 είναι το εξής:
1ον Ό Ιερός Ναός των Εισοδίων της Θεοτόκου και Αγίου Χαραλάμπους Φιλιατρών θα παραμένει ανοικτός από τις 7.00 το πρωί έως τις 8.00 το βράδυ καθημερινώς και θα τελείται ο εσπερινός και η παράκληση του Αγίου, ο όρθρος και η Θεία Λειτουργία.
2ον Εντός του Ιερού Ναού κατά την ώρα των ιερών ακολουθιών θα παραβρίσκονται τόσοι εκκλησιαζόμενοι όσοι προβλέπονται από τα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας κατά της διασποράς του κορωνοϊού.
30ν Οι προσκυνητές θα μπορούν να εισέρχονται από την δυτική πύλη του ιερού ναού και να εξέρχονται από την νοτιοδυτική, τηρούντες επακριβώς τα προβλεπόμενα από την υπ' αριθμ. Δια/Γ.Π. οικ. 4992 Κ.Υ.Α. μέτρα (μάσκες, αποστάσεις-1 άτομο/25τ.μ. κ.τ.λ.).
49ν Την παραμονή 9 Φεβρουαρίου δεν θα τελεστεί ιερά αγρυπνία αφού μετά τις 9.00 μ.μ. απαγορεύεται η κυκλοφορία.
5ον Ανήμερα 10 Φεβρουαρίου δεν θα πραγματοποιηθεί η λιτάνευσις της Ιεράς Εικόνος και των Αγίων Λειψάνων του Αγίου όπως προβλέπεται από την υπ' αριθμ. Δια/Γ.Π. οικ. 4992 Κ.Υ.Α.
69ν Την παραμονή και ώρα 5.30 μ.μ. θα τελεστεί ο Μέγας Πανηγυρικός Άρχιερατικός Εσπερινός και ανήμερα 7.00 έως 8.30 ο όρθρος και 8.30 έως 10.00 ή Θεία Λειτουργία.
7ον Την Κυριακή 14 Φεβρουαρίου θα τελεστεί η απόδοσης της εορτής του Αγίου, μαζί με το μνημόσυνο των κτιτόρων του Ιερού Ναού και των απανταχού της γής κεκοιμημένων Φιλιατρινών.
Άς ικετεύουμε συνεχώς τον Κύριον να μας δίνει την πίστη και την εγκαρτέρηση των αγίων μαρτύρων και ιδιαιτέρως του εφόρου και προστάτου μας και πολιούχου μας και να αποδιώξει την νόσο και κάθε κακό από τα πλάσματά Του.
Θερμός ευχέτης πρός τόν Κύριόν μας
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ ΚΑΙ ΟΛΥΜΠΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου