"Καθαρές τιμές" στα ράφια των σούπερ μάρκετ - kyparissianews.com- ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΡΙΦΥΛΙΑ, ΜΕΣΣΗΝΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ

kyparissianews.com- ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΡΙΦΥΛΙΑ, ΜΕΣΣΗΝΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ

24ΩΡΗ ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ-ΤΡΙΦΥΛΙΑ- ΜΕΣΣΗΝΙΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ


Πέμπτη 14 Μαΐου 2015

"Καθαρές τιμές" στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Μέτρα για το... ξεφούσκωμα των τιμών των τροφίμων και άλλων βασικών καταναλωτικών αγαθών ετοιμάζεται να πάρει η κυβέρνηση
Σχετική πρωτοβουλία έχει αναλάβει ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης, αναθέτοντας στον γενικό γραμματέα Εμπορίου Αντώνη Παπαδεράκη την προετοιμασία νομοθετικής ρύθμισης που θα καθιστά υποχρεωτική την αναγραφή στα τιμολόγια των εκπτώσεων που κάνουν οι προμηθευτές στους λιανεμπόρους κατά την πώληση των προϊόντων τους.

Σχετική εξαγγελία έκανε προχθές το βράδυ και ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης, απαριθμώντας σειρά παρεμβάσεων που θα λάβει η κυβέρνηση για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και το άνοιγμα των αγορών. Μία από αυτές είναι και το ακανθώδες ζήτημα των «καθαρών» τιμών.

Αφορά ουσιαστικά τις συναλλαγές ανάμεσα στους προμηθευτές και τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου και για την ακρίβεια τις παροχές που δίνουν οι πρώτοι στους δεύτερους μετά τη χονδρική πώληση των προϊόντων.

Οι παροχές
Το πλαίσιο αυτής της συνεργασίας δεν είναι τόσο διαφανές, λένε πληροφορίες, καθώς οι τιμές χονδρικής είναι φουσκωμένες... ώστε να δίνονται οι παροχές στο λιανικό εμπόριο. Οι παροχές είναι οι εκπτώσεις, τα πιστωτικά σημειώματα, οι επιπλέον δωρεάν παλέτες με προϊόντα κ.λπ. Είναι ουσιαστικά «δώρα» που κάνουν οι επιχειρήσεις παραγωγής ή οι πολυεθνικές στα καταστήματα για μία καλύτερη θέση των προϊόντων τους στο «ράφι». Αυτά τα «δώρα» όμως δεν φαίνονται πουθενά, δεν περνούν στα τιμολόγια.

Εχει διαπιστωθεί από έρευνες που έχει κάνει στο παρελθόν το πρώην υπουργείο Ανάπτυξης ότι οι παροχές δεν περνάνε αυτούσιες στην κατανάλωση. Μπορεί για παράδειγμα μια βιομηχανία να κάνει έκπτωση μετά την πώληση χονδρικής του προϊόντος στο σούπερ μάρκετ, ωστόσο το ποσοστό αυτό να μην περνά ολόκληρο στη λιανική. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ίδιες οι έρευνες δείχνουν πως οι εκπτώσεις και οι παροχές «φουσκώνουν» κατά 25% με 30% τις τελικές τιμές πώλησης.

Ο συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο χορηγούνται οι εκπτώσεις από τη βιομηχανία στο λιανεμπόριο κρατά από τη δεκαετία του '90. Ηταν τότε η εποχή που έκαναν την είσοδό τους στην ελληνική αγορά οι μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτές, για να κερδίσουν μερίδια στην αγορά και για να εκτοπίσουν τις μικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις, με δέλεαρ την καλύτερη προβολή στα ράφια τους και τη δυνατότητα επίτευξης υψηλότερων τζίρων, πίεζαν τους προμηθευτές για εκπτώσεις επί των τιμών χονδρικής.

Οι τελευταίοι, πράγματι, για να αποσπάσουν κι εκείνοι μερίδια έκαναν εκπτώσεις, έδιναν παροχές στα ξένα σούπερ μάρκετ. Με τα χρόνια να περνούν, την ίδια απαίτηση είχαν και οι μεγάλες ελληνικές αλυσίδες.

Υπερτιμολογήσεις
Ωστόσο, επειδή κάθε χρόνο οι λιανέμποροι ζητούσαν όλο και περισσότερες παροχές, οι βιομηχανίες υπερτιμολογούσαν τα προϊόντα τους προκειμένου να έχουν όσο το δυνατόν λιγότερη χασούρα...

Εκτός όμως από αυτό το «φούσκωμα» είχε καταγραφεί και το φαινόμενο μία προμηθευτική επιχείρηση να διαμορφώνει ενιαία τιμή χονδρικής για όλους τους πελάτες λιανεμπόρους της. Ετσι, ενώ βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ θα έπρεπε να παζαρεύουν για χαμηλότερες τιμές, διαπραγματεύονταν -κάτι το οποίο πράττουν και σήμερα- για υψηλότερες εκπτώσεις. Μάλιστα πολλές φορές είχε σημειωθεί και το τραγελαφικό η τιμή χονδρικής να είναι υψηλότερη κι από τη λιανική.

Η άλλη αρνητική επίπτωση που προκαλεί αυτή η στρεβλή κατάσταση στην αγορά είναι οι μικρότεροι επιχειρηματίες λιανικής να μην μπορούν να σταθούν στον ανταγωνισμό, καθώς οι μεγάλοι δεν κάνουν σε αυτούς το «χατίρι» της διάθεσης μεγαλύτερων και περισσότερων παροχών και εκπτώσεων.
Επιπλέον, οι αρμόδιες αρχές, το υπουργείο Οικονομίας, η Ελληνική Στατιστική Αρχή δεν μπορούν να βρουν με ευκολία το πραγματικό κόστος ενός προϊόντος, αλλά και ούτε να μετρήσουν τις μειώσεις των τιμών, ιδίως αυτών της χονδρικής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Pages