Οι εποχές που ένας δημοτικός συνδυασμός κυβερνούσε έναν τόπο αν και είχε καταψηφιστεί από την πλειοψηφία των ψηφοφόρων, πέρασε ανεπιστρεπτί στην τοπική αυτοδιοίκηση με τον νέο Νόμο. Ομοίως πέρασε ανεπιστρεπτί η εποχή που οι νικητές δημοτικοί συνδυασμοί αν και ήταν μειοψηφία στις δημοτικές εκλογές, τελικά καταλάμβαναν άνω των 60% των δημοτικών εδράνων.
Ήταν αυτονόητο λοιπόν ότι έπρεπε να αλλάξει η ενισχυμένη αναλογική, βάσει της οποίας εκλέγονταν έως τώρα τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια. Όμως, με τον νέο Νόμο περάσαμε σε μία άλλη λογική. Και αυτό διότι, όσοι δήμαρχοι ή περιφερειάρχες εκλεγούν τη δεύτερη Κυριακή θα είναι υποχρεωμένοι να υλοποιήσουν ένα διαφορετικό πρόγραμμα από αυτό που πρότειναν και ενεκρίθη από τους πολίτες. Θα υπάρξουν, μάλιστα, περιπτώσεις κατά τις οποίες η παράταξη του εκλεγμένου δημάρχου ή περιφερειάρχη θα έχει λιγότερους συμβούλους από αυτή της μείζονος αντιπολίτευσης. Αυτό θα συμβεί στην περίπτωση που ο εκλεγείς κατά τον δεύτερο γύρο, ήταν δεύτερος την πρώτη Κυριακή
Ακόμα, μετά την κατανομή των εδρών και την ανάδειξη δημάρχου, στη στελέχωση με αντιδημάρχους υπάρχει η δυνατότητα να επιλεγούν από τις αντιπολιτευόμενες παρατάξεις. Για τον ορισμό αντιδημάρχου από άλλη παράταξη απαιτείται η έγκριση της πλειοψηφίας των συμβούλων της παράταξης που όπου προέρχεται. Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για τους αντιπεριφερειάρχες που προέρχονται από άλλες παρατάξεις. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στον δήμαρχο να επιλέξει εξίσου καλά στελέχη για την καλύτερη εκπλήρωση των καθηκόντων του, στο πλαίσιο των συνεργασιών με άλλες παρατάξεις.
Γυναίκες – υποψήφιοι και συνδυασμοί
Σύμφωνα με τον νέο Νόμο η ποσόστωση των γυναικών στην κατάρτιση των ψηφοδελτίων αυξάνεται από το 30% στο 40%.
Ευνοϊκές αλλαγές φέρνει ο «Κλεισθένης» και στον αριθμό των υποψηφίων ανά συνδυασμό, καθώς ιδίως στην επαρχία υπήρχε δυσκολία στην κατάρτισή τους, λόγω έλλειψης ενδιαφερομένων να εμπλακούν στα αυτοδιοικητικά πράγματα. Έτσι, ενώ με τώρα απαιτούνταν κατά 50% περισσότεροι υποψήφιοι σε σχέση με τον αριθμό των εδρών, τώρα με τον «Κλεισθένη», οι υποψήφιοι ανά συνδυασμό θα αναλογούν σε 30% περισσότερους σε σχέση με τις έδρες. Δηλαδή, θεωρητικά στον δήμο Τριφυλίας μπορεί να καταρτιστεί δημοτικός συνδυασμός με 30 μόνο υποψήφιους στο κεντρικό ψηφοδέλτιο! Αυτό δίνει τη δυνατότητα να καταρτιστούν δημοτικοί συνδυασμοί και από ολιγομελείς ομάδες πολιτών.
Οι Κοινότητες
Σε κοινότητες με πληθυσμό από 301 έως 2.000 κατοίκους (π.χ. Μάραθος), θα εκλέγονται πέντε μέλη και από 2.001 έως 10.000 κατοίκους (π.χ. Φιλιατρά), εκλέγονται επτά μέλη.
Στο πρόγραμμα «Κλεισθένης Ι» οι κοινότητες θα επιχορηγούνται μέσω του διαμοιρασμού της τακτικής χρηματοδότησης του δήμου για την υλοποίηση επενδυτικών έργων. Ο επιμερισμός του πόσου στις κοινότητες και ο τρόπος αναπλήρωσης των αναλογούντων ποσών σε περίπτωση εκχώρησης, ενεχυρίασης ή δέσμευσης με οποιονδήποτε τρόπο των προς επιμερισμό πιστώσεων θα καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Ακόμα, τα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων πλέον θα μπορούν να αποφασίζουν «ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην κοινότητα από το ποσοστό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του Δήμου που τους αναλογούν», όπως αναφέρεται στο σχετικό άρθρο. Με άλλα λόγια οι αποφάσεις για το τεχνικό πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό δε θα λαμβάνονται αποκλειστικά από το δημοτικό συμβούλιο, αλλά ένα μέρος των προτεραιοτήτων θα καθορίζεται πλέον σε επίπεδο δημοτικής ενότητας.
Τέλος, ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου θα ψηφίζεται από τα μέλη του, μετά τις δημοτικές εκλογές κατά την πρώτη συνεδρίαση και τη σύσταση σε σώμα. Ο πρόεδρος μπορεί να προέρχεται είτε από την παράταξη τον συνδυασμό που πλειοψήφισε στις κοινοτικές εκλογές είτε από τον δεύτερο συνδυασμό. Και τέλος, ο πρόεδρος είναι ανακλητός, καθώς προβλέπεται διαδικασία μομφής στο πρόσωπό του.
Η απλή αναλογική αναμένεται να αλλάξει εντελώς τη συμπεριφορά των υποψηφίων και περισσότερο των ψηφοφόρων. Η απλή αναλογική σημαίνει ότι το επόμενο Δημοτικό και κοινοτικό Συμβούλιο δεν θα είναι απόλυτα πλειοψηφικό για τον Δήμαρχο και τον Πρόεδρο Κοινότητας στην περίπτωση που κανένας συνδυασμός δεν πάρει 50% στον πρώτο γύρο. Κατά συνέπεια ο Δήμαρχος, προκειμένου να έχει πλειοψηφία στο Συμβούλιο, θα πρέπει να αξιοποιεί και Συμβούλους της αντιπολίτευσης σε θέσεις ευθύνης. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει καν πλαφόν εισόδου στο Δημοτικό Συμβούλιο θα προκύψουν ακόμα περισσότερες υποψηφιότητες δημάρχων απελευθερώνοντας έτσι νέες δυνάμεις για να ασχοληθούν με τα αυτοδιοικητικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου